Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Topøkonomer advarer: Tysk økonomi kan rystes af VW-skandalen

GERMANY VOLKSWAGEN
Foto:

Topchefen i VW, Martin Winterkorn, forlod sen i går sin toppost, men problemerne hænger ved. Førende tyske økonomer peger nu også på, at skandalen kan få katastrofale økonomiske konsekvenser.

Volkswagen har tabt milliarder i værdi, topchefen er hældt ud og brandets troværdighed hænger i en flosset tynd tråd.

Sagen om Volkswagens snyd med udstødningsgasser har allerede ramt den tyske bilgant så eftertrykkeligt i mellemgulvet, at det er svært at se, hvordan selskabet skal genvinde pusten. Men konsekvenserne kan være langt større. En række tyske økonomer advarer nu også om, at hele den tyske økonomi kan blive påvirkrket af skandalen i Wolfsburg.

24BUSfolkevogn1.jpg

»Vi oplever, som i forbindelse med finanskrisen, at hændelsen har systemisk karakter,« siger direktør Michael Hüther i det anerkendte erhvervsforskningsinstitut, Institut der deutschen Wirtschaft (IW) i Köln til tyske Handelsblatt.

Han vurderer, at omfanget af skandalen ikke kun rammer Volkswagen, men risikerer at ramme hele leverandørnetværket og bredere endnu, fordi den sætter kæmpe ridser i det ellers fasttømrede tyske varemærke "Made in Germany", der ellers har klinget af ordentlighed og grundighed. Dertil kommer værditabet på børsen.

GERMANY BUSINESS US

Den eneste forskel fra den systemiske finanskrise, hvor få dominobrikker satte skub i hele krisen, er, at denne krise er et tysk fænomen, vurderer han overfor Handelsblatt.

Cheføkonom fra banken ING, Carsten Brzeski, udtrykker også bekymring.

»Lige pludselig er Volkswagen blevet en større risiko for tysk økonomi end den græske gældskrise,« siger han til Reuters.

»Hvis Volkswagens salg til USA falder i de kommende måneder, vil det ikke bare have en indflydelse på selskabet, men på den tyske økonomi som helhed,« lyder det fra ham.

volkswagenjournalister

Volkswagen solgte næsten 600.000 biler i USA i fjor, hvilket er seks procent af koncernens globale salg.

Også chefen for Deutschen Instituts für Wirtschaftsforschung, Marcel Fratzscher, peger på at krisen kan få store økonomiske konsekvenser.

»Selv om vi endnu ikke ved, hvor meget skandalen vil påvirke tysk økonomi, så er der en risiko på grund af tysk økonomis store afhængighed af eksporten,« vurderer han overfor Handelsblatt.

USA-VOLKSWAGEN/

Cheføkonom i DZ Bank, Stefan Biel Meier, ser også med bekymring på hele skandalen:

»Hvis det tyske bilsalg i USA tager varig skade, vil det være en betydelig risiko for tysk økonomi,« siger han. Stefan Biel Meiers beregninger viser, at den direkte konsekvens af et fald fald i den tyske bileksport til USA på eksempelvis 20 procent, betyder af den tyske økonomi vil opleve en tilbagegang på 0,2 procent. Men derudover kommer alle de omkringliggende faktorer såsom påvirkningen af beskæftigelsen.

Administrerende direktør i det tyske handelskammer, DIHK, Martin Wansleben, betegner skandalen som en bombe. Nu må der komme fuldt lys på sagen, har Wansleben sagt til Neuen Osnabrücker Zeitung.

Volkswagen er allerede gang med at rydde op efter skandalen. I går aftes meddelte topchefen Martin Wintekorn, at han trækker sig. Porche-direktør Matthias Müller anses for at være en mulig afløser







Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen