Berlingske Business

Topledere i Davos er forsigtige optimister

21BUSDAVOS-MEETING.jpg
Schweiziske specialstyrker passer godt på deltagerne i årets møde i Davos. Her er to betjente på en kold post på toppen af Davos Congress Hotel, hvor mange af deltagerne bor under mødet i World Economic Forum. Foto: Ruben Sprich/Reuters

PwC har offentliggjort sit årlige survey over topledernes forventninger til det kommende år. Ifølge erhvervstoppen er USA igen i den gule førertrøje og det vigtigste marked for deres virksomheder med Kina på andenpladsen.

Hvert år, når The Annual Meeting i World Economic Forum skydes i gang, offentliggør revisionsgiganten PwC sit årlige Global CEO Survey. Her kortlægges de globale toplederes forventninger – og frygt.

Den 18. udgave af rapporten blev lagt frem på et pressemøde tirsdag aften i Davos, og læser man indledningen, giver Dennis Nally fra PwC International en ganske god beskrivelse af stemningen i forbindelse med WEF-årsmødet.

Helt overordnet omtaler han de globale vækstudsigter som beskedne. Atmosfæren er præget af forsigtig eller behersket optimisme. Flertallet af de globale topledere tror på vækst for deres egne virksomheder, men ser samtidig tegn på, at den globale vækst flader ud, og de har i den grad antennerne ude i forhold til faktorer, som kan forstyrre driften.

epaselect SWITZERLAND WEF 2015 DAVOS

Overordnet set er toplederne stadig forsigtige, når de skal vurdere udsigterne for væksten i den globale økonomi i den nærmeste fremtid. Det står stadig øverst på topledernes agenda at implementere besparelsesinitiativer, men samtidig viser rapporten, at flere af toplederne peger på, at nye alliancer er vigtige for at skabe vækst.

Med andre ord bruger de både speederen og bremsen, når de trækker deres virksomheder frem. Det betyder – som Dennis Nally formulerer det – at i det nuværende globale forretningsklima, præget af store udfordringer, pludselige opbrud og betydelig usikkerhed, er tilpasningsevne i meget høj kurs. »Adaptability« er simpelthen et »must have,« skriver Nally.

I forhold til verdensøkonomiens udvikling – og synet på de globale forretningsmuligheder – tegner årsmødet til at få et nyt og lidt overraskende fokus netop i år, for selv om Dennis Nally karakteriserer de overordnede globale vækstudsigter som beskedne, fremhæver han, at der er lommer af større dynamik.

Toplederne i PwCs undersøgelse peger nemlig ikke per automatik på de nye vækstcentre og vækstmarkeder som dér, hvor de vil være.

»Modne markeder – især USA, som for første gang i fem år rangerer over Kina som CEOernes vigtigste marked for vækst – ser ud til at kunne tilbyde de bedste muligheder på kort sigt,« konstaterer Dennis Nally.

20BUSPix-Niels-B-Christians.jpg

Dermed tegner WEF-årsmødet om ikke til at blive en direkte fejring af USAs styrke, så dog til at en stærk konstatering af nationens comeback oven på finanskrisen og den økonomiske krise, som i et helt andet omfang har bremset udviklingen i Europa.

Forklaringen handler både om amerikanernes resolutte oprydning i finanssektoren efter katastrofen i 2008, da Lehman Brothers’ krak 15. september skabte panik og satte gang i en ødelæggende krise, som snart bredte sig over landegrænser med en chokerende hastighed. Men det er ikke det eneste, som amerikanerne har gjort. USA har i dag vækst, er i stand til at udvikle nye job og har et fast greb om udviklingen af nye teknologier, samtidig med at nationen rider på ryggen af en historisk skifer-succes, der har vendt op og ned på det globale spil om adgangen til energi.

Over en årrække har det ellers været de nye vækstcentre, som har stået i centrum i Davos. Men som Dennis Nally skriver, kæmper de nye økonomier – især BRICS-landene – med både politiske og strukturelle udfordringer. Dog skaber de unge befolkninger og en hurtigt voksende middelklasse en underliggende drivkraft, som giver gode udsigter for flere af de nye vækstøkonomier.

Som Nally formulerer det, er udfordringen for toplederne at finde ud af, hvor de skal placere deres indsatser i en verden, der ændrer sig så hurtigt og uforudsigeligt.

Hagemann

Ser vi på de globale toplederes største bekymringer, handler de ikke alene om den basale udvikling i økonomien. Overregulering nævnes af hele 78 procent som en bekymring. Og disse bekymringer er ikke begrænset til branchespecifikke regler, men går bredere spillereglerne omkring handel, arbejdsmarked og finansielle forhold, hvor CEOerne er bekymrede over mængden og usikkerheden forbundet med reguleringen.

Cybertrusler er også steget markant, noterer Dennis Nally, og vil sandsynligvis blive mere fremtrædende i kølvandet på angrebene på bl.a. Sony. Den hurtige teknologiske udvikling ses som en udfordring af næsten 60 procent af de globale topledere, som peger på, at manglen på nøglekompetencer også kan komme til at true væksten. Dertil kommer selvfølgelig frygten for fornyet geopolitisk uro og politikernes håndtering af statsunderskuddene.

Der er muligheder derude, og dem har de globale topledere i høj grad blik for, men de øjner også en hel serie af udfordringer og trusler, som skal tackles så effektivt som muligt.

GERMANY-SOFTWARE-IT-BUSINESS-EARNINGS-SAP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen