Berlingske Business

Topchefer køber aktier i Norwegian for over 150 millioner

Kjos og Kise
Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos, fotograferet i Københavns Lufthavn. Foto:

Norwegian-chefen Bjørn Kjos og bestyrelsesformand Bjørn H. Kise køber op i flyselskabet med betydelig gevinst.

Kjos og Kise har meddelt offentligheden, at de vil købe én million aktier i Norwegian via. deres fælles selskab, HBK Holding. De forbeholder sig dog ret til at købe færre aktier. I dag blev det så klart, at købet vil omfatte 803.000 aktier.

Kursen endte på 240 norske kroner pr. aktie [190 d.kr, red.), altså et samlet beløb på knapt 153 millioner danske kroner. Det var en betydelig højere kurs end gårsdagens afslutningskurs på 214.

Med købet giver Kjos et signal om, at han tror på flyselskabet og aktien, selv i denne situation, hvor Norwegian har været igennem en turbulent periode.

»Det er udelukkende positivt. Norwegian har jo haft en ledelse, som historisk set har haft en gevaldig tro på selskabet og på det, det foretager sig, og dette viste den igen i går,« siger flyanalytiker Kenneth Sivertsen fra Pareto Securities til E24.

Norwegian-aktien steg i går med mere end 10 procent på Oslo Børs.

18BUStil-bm-f-business-SAS-.jpg


Hidtil er Norwegian faldet over 25 procent på børsen, og fra foråret sidste år og til i dag er papiret faldet fra 380 til 214 norske kroner (300 hhv. 169 danske kroner).
Både den mangeårige finansdirektør Frode Foss' afgang, en sommer præget af store forsinkelser efter pilotmangel og et dårligt kvartalsregnskab har presset aktien på børsen.

HBK Holding var allerede før købet den største aktionær i Norwegian. Efter handlen er beholdningen øget til 9,6 millioner aktier, svarende til en andel på 26,8 procent.

Norwegians vokseværk smerter i regnskabsbøgerne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen