Berlingske Business

Tiffanys og Swatch i slagsmål om milliarder

US-134260604
Juvelkoncernen Tiffanys må punge ud med en kæmpestor erstatning efter mislykket voldgiftssag mod schweiziske Swatch. Foto:

Juvelkoncernen Tiffanys må punge ud med en kæmpestor erstatning efter mislykket voldgiftssag mod schweiziske Swatch.

Den amerikanske juvelerkæde Tiffany & Co. må punge ud med et beløb svarede til 2,45 mia. kr. (402 mio. sfr.) efter at have tabt en voldgiftssag mod den schweiziske urfabrikant Swatch Group. Samtidig blev et modkrav fra det amerikanske selskab afvist af retten.

Det rapporterer Bloomberg News.

Afgørelsen, der faldt i den hollandske voldgiftsinstans NAI Netherlands Arbitration Institute, udspringer af en tvist fra september 2011. Swatch Group afbrød dengang et samarbejde med den amerikanske juvelerkæde med beskyldninger om, at den blokerede for udviklingen af forretningen. Tiffany & Co. var uenig og et juridisk slagsmål kunne starte mellem de to selskaber, som fire år tidligere havde indgået en alliance om i fællesskab at udvikle og sælge urer under Tiffanys varemærke og dele overskuddet.

Ulrik Garde Due_business

- Vi er chokerede og ekstremt skuffede over afgørelsen i voldgiftsretten, siger Michael Kowalski, der er administrerende direktør i Tiffany & Co., i en meddelelse udsendt søndag, refererer Bloomberg News.

Nu overvejer juvelerkæden sine juridiske muligheder, men allerede i regnskabet for fjerde kvartal vil rettens ord kunne ses i tallene, idet Tiffany & Co. tager en engangsomkostning på 295-305 mio. dollar.

Swatch_Business

Dermed ventes overskuddet per aktie for finansåret, som slutter ultimo januar, reduceret med op til 2,35 dollar per aktie på udvandet basis i forhold til den hidtidige guidance på 3,65-3,75 dollar per aktie.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen