Berlingske Business

Tidligere Tesco-chef beskylder efterfølger for nedgang

FILE BRITAIN ECONOMY TESCO
Foto:

Tidligere topchef Sir Terry Leahy i britiske Tesco, der gennemgår en større krise og anklages for finanssvindel, retter skarp kritik mod sin efterfølger, Philip Clarke og beskylder denne for firmaets negative udvikling.

Sir Terry Leahy forlod Tesco i 2011 efter 14 år i front for selskabet og udtaler sig i et program på BBC om firmaets udvikling. Leahy understreger, at et selskabs topchef altid i sidste ende har ansvaret for et firmas situation, og anerkender, at Clarke har taget sin del af ansvaret. Clarke blev i sommer fyret og erstattet af Dave Lewis fra Unilever.

Det skriver The Guardian.

 TESCO/

Clarke kritiseres bland andet for at være skyld i, at flere dygtige ledere forlod firmaet, efter han overtog og for ikke at sikre kundernes tillid.

Leahy selv er tidligere blevet rost for sin ledelse af Tesco, men bliver nu også kritiseret for ikke at have fokuseret nok på selskabets økonomiske sikkerhed.

Tesco, der er Storbritaniens største detailvirksomhed, går for tiden igennem en svær tid med dårlig økonomi og anklager om svindel. Den nye topchef Lewis forsøger at rette op på virksomhedens situation ved blandt andet at foretage massefyringer og lukninger af omkring 100 butikker.

BRITAIN-RETAIL-FRAUD-BUSINESS-EARNINGS-TESCO-FILES

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen