Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Tidligere medarbejdere i hævntogt mod ikonisk tøjkæde

wet seal
Foto: Wetseal.com

En amerikansk tøjkæde er tæt på konkurs og har måttet fyre medarbejdere med en dags varsel. Det har affødt et hævntogt, der nu går viralt.

#ForgetWetSeal #BoycottWetSeal

Hashtags, som lige nu går viralt på de sociale medier, efter medarbejdere af den amerikanske tøjkæde, Wet Seal, er blevet fyret uden varsel.

For Wet Seal er på nippet til konkurs, da de i 11 ud af 12 kvartaler har haft nedadgående indtjening. Derfor har de måttet fyre medarbejdere. Med en dags varsel. Uden betaling for resterende ferie. Uden at blive tilbudt ny stilling i de andre Wet Seal-butikker.

Det skriver Buzzfeed.

Noa Noa

Samtidig har CFO'en i butikken fået en lønforhøjelse på 95.000 dollars trods vanskelige økonomiske forhold, mens en medarbejder først efter fem år fik en lønforhøjelse fra mindstelønnen på 16 dollars. Det har vakt harme blandt de tidligere medarbejdere, som i vrede har hængt skilte op på flere af Wet Seals butiksfacader.

»Vi lyver for vores medarbejdere for at skjule det faktum, at ja, vores butik lukker og gav INGEN advarsel. Tak, Wet Seal.«, stoder der på ét af dem.

Et andet sted står der:

»De sagde, at vi ikke skulle lede efter andet arbejde. Sagde, at de var ved at bygge om og anskaffe nye produkter.«

Københavns modeuge Noa Noa 2012 Lokomotivværkstedet

Uklar målgruppe

Wet Seal et hot mærke op gennem 90'erne og starten af 00'erne. Men de har ikke formået at følge med tiden, og er nu, hvad flere amerikanske medier beskriver, et døende brand tæt på konkurs. Noget som måske lugter lidt hen af det danske Noa Noa, som ligesom Wet Seal, havde sin storhedstid op gennem 90'erne og starten af 00'erne, men de har ikke formået at forny deres stil i forhold til moden i dag.

Og det er da også det, mange amerikanske medier beskylder Wet Seal for. Virksomheden kender ikke sine kunder. De har bluser med ordene »Nasty girl« skrevet henover brystet. Grafiske t-shirts med tegneseriefigurer. Simple bluser. Og noget mere boheme-inspireret tøj. Så det er uklart, hvem de ønsker at henvende sig til, skriver BuzzFeed.

Noa Noa

Lederne er da også i tvivl. De har ændret målgruppe adskillige gange de sidste ti år. Samtidig mødes de af hård konkurrence fra andre tøjkæder, som blandt andre Forever21, Zara og H&M.

Der har også været rod på første etage i virksomheden. Ifølge Business Insider, fyrede de i 2012 deres CEO, efter kun 11 måneder på posten. En anden tog over, men efter kun to år, blev han udskiftet til fordel for den forhenværende CEO, som forlod virksomheden tilbage i 2011.

Ydermere blev kæden i 2013 beskyldt for racisme, da de fyrede en mørkglødet medarbejder og i stedet ansatte en blond, blåøjet kvinde. Det resulterede i en bøde på 7,5 millioner dollars.

Harald holstein Holsteinborg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen