Berlingske Business

Tidligere JPMorgan-ansat arresteret efter investeringskandale

Javier Martin-Artajo, tidligere handler i den amerikanske storbank JPMorgan, er tirsdag blevet arresteret Spanien efter at meldt sig selv til politiet.

Det skriver Huffington Post.

Javier Martin-Artajo, der havde en fremtrædende rolle i derivat-skandalen på JPMorgans investeringskontor i London, blev i sidste måned anklaget af de amerikanske myndigheder for sin rolle i investeringsskandalen sammen med en anden tidligere JPMorgan-handler, franske Julien Grout.

Skandalen påførte sidste år banken et tab på knap 6 mia. dollar og er blevet kendt verden over som "London Whale" på grund af tilknytningen til Bruno Iksil, JPMorgans ansvarlige for derivathandel i London.

Han blev kendt som "London Whale" blandt hedge fonde og andre investorer på grund af sin massive position i et derivatindeks.

Javier Martin-Artajo, der havde ansvaret for JPMorgans investeringsstrategi fra kontoret i London, og Julien Grout, som var ansvarlig for værdisætningen af investeringerne, er anklaget for at opskrive værdien af den store investeringsportefølje for at skjule dens stærkt faldende værdi.

I månedsvis efter at investeringsskandalen så dagens lys tilskrev Javier Martin-Artajo tabene til Bruno Iksil, som dog undervejs havde været utilfreds med den falske værdisætning af investeringerne.

Derfor bad Bruno Iksil ifølge Huffington Post undervejs Julien Grout om at føre et regneark, der beviste forskellen mellem den manipulerede værdi og den reelle værdi.

De amerikanske myndigheder har ifølge avisen kontaktet de to tidligere handleres advokater i håbet om, at de ville melde sig selv i USA, men nu har spanske Javier Martin-Artajo altså meldt sig selv til politiet i hjemlandet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen