Berlingske Business

Tennis-glad ølkonge bag gigantfusion til 272 mia. kr.

KRAFT HEINZ MERGER
De to fødevareselskaber Heinz og Kraft Foods bliver smeltet sammen til et stort selskab og bliver dermed den femtestørste fødevarevirksomhed i verden.  Foto:

To bemærkelsesværdige kapitalkonger med en samlet alder på 159 år står bag kæmpe fusion af to amerikanske fødevaregiganter. Brasilianske Jorge Paulo Lemann er den ene af bagmændene og har både ufattelig rigdom og evner inden for tennissporten.

Han er Brasiliens ubestridte ølkonge, har deltaget i den prestigefyldte tennisturnering Wimbledon og er rangeret som verdens 26. rigeste ifølge Forbes - med en formue på over 25 milliarder dollar. Brasilianske Jorge Paulo Lemann har et lidt mere bredspektret CV end de fleste.

Og den 75-årige brasilianer har ikke mistet evnen til at sætte en kraftfuld smash ind, da han sammen den amerikanske investeringslegende Warren Buffet er hovedarkitekt bag en gigantisk fusion af de to amerikanske fødevaremastodonter Kraft Foods og Heinz. Den store sammenlægning blev offentliggjort onsdag og fik straks investorerne til at handle Kraft-aktien op med over 30 pct., da den amerikanske børs åbnede. Heinz er i modsætning til Kraft ikke børsnoteret.

Aftalen mellem Heinz og Kraft Foods betyder, at aktionærerne i Kraft kommer til at sidde på 49 pct. af aktierne, mens Heinz-aktionærerne får de resterende 51 pct. Det nye selskab kommer til at hedde Kraft Heinz Company. Derudover kan Krafts aktionærer se frem til en betaling på 16,5 dollar per aktie, hvilket samlet set løber op i 10 milliarder dollar.

MEDIA/

Brasilianske Jorge Paulo Lemann med investeringsselskabet 3G Capital og Warren Buffet med Berkshire Hathaway har tidligere samarbejdet om opkøbet af Heinz i 2013, der kostede 28 milliarder dollar. De to finansmænd skulle eftersigende have hinanden på så tæt hold, at Buffet har givet sin brasilianske finanspartner kælenavnet Georgie Paolo.

Samarbejdet mellem de to aldrende mænd skulle groft sagt fungere på den måde, at Warren Buffet bruger sin næse for at opsnuse opkøb af stærke brands med simple forretningsmodeller og stabil indtjening, mens Jorge Paulo Lemann er kendt for sine evner til både at bringe omkostninger ned, men samtidig styrke indtjeningen.

Jorge Paulo Lemann deltog i øvrigt i Wimbledon i 1962, hvor han dog blev slået i første runde i både single og mixeddouble. Sideløbende med sin tenniskarriere arbejde han som bankelev i Credit Suisse i Geneve. Og man må formode, at det var her, at Lemann lagde grunden til sine succeser i den finansielle verden, da han senere i karrieren indtog rollen som Brasiliens og hele verdens absolutte øl-konge. 

I 2003 sad Lemann på magten i det brasilianske bryggeri AmBev, der på daværende tidspunkt havde mere end 65 pct. af hjemmemarkedet og næsten 80 pct. af markedet i nabolandet Argentina. I august 2004 fusionerede Lemann sit brasilianske bryggeri med Interbrew fra Belgien og kunne glæde sig over, at det nye selskabs aktie steg med omkring 40 pct. i løbet af 2005. Senere gik brasilianeren i land i USA med sin bryggerikæmpe og købte amerikanske Anheuscher-Busch i 2008 i en stærkt kontroversiel handel og dannede Anheuser-Busch InBev, som fortsat er rangeret som verdens største bryggeri.

Brasilianske 3G Capital sidder på en lang række selskaber - herunder den globale fastfood-kæde Burger King.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen