Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Teenager tjener styrtende på at navngive kinesiske børn

Kinabørn
ARKIV FOTO Foto:

En britisk skolepige har tjent sig en mindre formue på at hjælpe kinesiske forældre med at give deres børn engelske navne.

Hvad skal barnet hedde? Det er det helt store spørgsmål for mange kinesiske forældre, hvis børn kommer til at vokse op i en globaliseret verden, hvor Qwerty-tastaturet ikke kan skrive mandarin. Derfor er det vigtigt, at deres børn får et engelsk navn også.

Det har 16-årige Beau Jessop fra byen Gloucestershire i England gjort til en forretning ved at bygge en hjemmeside, der hjælper kinesiske forældre med at finde på engelske navne til deres små kære. Det skriver mediet The Independent.

Teenageren har indtil videre tjent omkring en halv million danske kroner på at navngive 200.000 kinesiske babyer.

»Mit mål er at tjene nok til at kunne betale for mine universitetsregninger, og derudover er det rigtig god træning i mandarin,« siger Beau Jessup til The Independent.

På hendes hjemmeside, specialname.cn, vælger forældrene - udover kønnet - en række positive personlighedstræk, som de forventer, at deres barn kommer til at besidde, og så får de tre navne, de kan vælge imellem.

Artiklen fortsætter under billedet
Specialname
Udklip fra hjemmesiden specialname.cn

kina

Ikke en kinamands chance

Beau Jessup fik ideen på en rejse i Kina, hvor hun blev bedt om at hjælpe med at navngive et vordende vennepars barn.

Og det er ikke en ny problematik, at kineserne vil have engelske navne til deres børn, så det er meget normalt, at børn på den anden side af jorden har et kinesisk og et engelsk navn. Det engelske navn kan de så bruge til deres e-mailadresse og fremtidigt i forretningsøjemed.

Til at starte med tænkte Beau Jessup, at hun ikke var kvalificeret til at navngive Kina-børn, men hun opdagede, at problematikken for kineserne var over 20 år gammel. Det har gennem tiden ført til nogle ret alternative navne, fordi kineserne ikke ved, hvilken kulturel sammenhæng navnene hører under i vores del af verden. Hun stødte på kinesiske børn med navne som Gandalf, Cinderalla and Rolex.

SOC/

Specialname.cn har omkring 27.000 besøgende om måndeden, og da ét barns-politikken blev ophævet sidste år, kan hun vente flere besøgende. Derfor planlægger den 16-årige skolepige også at udvide hjemmesiden:

»Forældre elsker at dele billeder af deres børn, så jeg har for nyligt oprettet et fotogalleri, så SpecialName-foreningen bliver langsomt bygget større,« siger Beau Jessup til The Independent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen