Berlingske Business

Sydbank: Forbrugertilliden i USA når højeste niveau i 17 år

US-CONSUMERS-GET-JUMP-ON-BLACK-FRIDAY-DEALS-BY-SHOPPING-THURSDAY
Foto:

Flere arbejdspladser, få arbejdsløse og en voksende realløn er skyld i, at tilliden til økonomien blandt de amerikanske forbrugere i oktober steg til det højeste niveau siden december 2000.

Det vurderer Jacob Graven, cheføkonom ved Sydbank, i en kommentar, efter at det amerikanske Conference Board tirsdag har offentliggjort tal for forbrugertilliden i USA i oktober.

- Amerikanernes optimisme vil ingen ende tage. Nye tal viser, at de amerikanske forbrugere i oktober var mere optimistiske omkring økonomien end på noget tidspunkt siden december 2000.

- Det er kombinationen af mange nye jobs, lav arbejdsløshed og stigende realløn, der hiver amerikanernes mundvige opad. Samtidig er aktiekurserne på rekordniveauer, og renterne er lave, skriver Jacob Graven.

FILES-US-ECONOMY-EMPLOYMENT-INDICATOR

Forbrugertilliden lå i oktober på 125,9, hvilket ifølge Bloomberg News var højere end ventet blandt analytikerne, som havde estimeret 121,5.

Det er en stigning fra 120,6 i september.

- Den store optimisme på begge sider af Atlanten indikerer, at det økonomiske opsving fortsætter. Den største risiko er nu, at optimismen kan tage overhånd, så forbrugere, virksomheder og investorer begynder at blive overoptimistiske, skriver Jacob Graven.

Ifølge cheføkonomen er opsvinget dog sundere end i årene op til finanskrisen, fordi forbrugerne har krisen i baghovedet.

- Både i USA og Europa er forbrugerne trods den høje optimisme forsigtige med at låne penge. En af årsagerne er formentlig, at mange har krisen i frisk erindring.

pix-Foxconn

- Det nuværende opsving er derfor i de fleste vestlige lande sundere og mere holdbart end opsvinget i årene op til finanskrisen, hvor forbrugsopsvinget i høj grad kørte for lånte penge, vurderer Jacob Graven.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen