Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Sydasiatiske lande frister danske fødevareproducenter

14BUSsingapore-150512.jpg
ASEAN-landene har 600 millioner indbyggere, hvoraf en tredjedel i løbet af få år ventes at tilhøre den købestærke middelklasse. Den danske fødevareeksport til området er de seneste fem år steget med 50 procent. I håb om en endnu større bid af kagen er adskillige danske fødevarevirksomheder i disse dage repræsenteret på ASEANs største fødevaremesse, som finder sted i Singapore. Foto: Roslan Rahman/AFP

Et rekordstort antal danske virksomheder deltager i denne uge i Asiens største fødevaremesse i Singapore. På fem år er den danske fødevareeksport til de sydøstasiatiske lande steget med 50 procent.

Bestiller man en pizza hos Dominos eller en yoghurt hos Starbucks i Sydøstasien, er der ganske stor sandsynlighed for at sætte tænderne i danske mejeriprodukter.

Nogle af verdens største restaurantkæder er blandt den danske fødevareproducent Uhrenholts kunder i regionen. Fra hovedkvarteret i Kuala Lumpur er det lykkedes Uhrenholt at vinde store markedsandele og blive den største europæiske leverandør af ost og fløde i de fleste af ASEAN-landene. Primært ved at sælge mejeriprodukter af mærket Emborg.

»Vi har kørt lidt under radaren herude, men en af grundene til, at Uhrenholt købte Emborg for 11 år siden, var, at Emborg stod stærkt i Sydøstasien. De seneste fem-seks år er det så virkeligt begyndt at gå stærkt for vores forretning. Vi har hovedkvarter i Malaysia og folk i Singapore, Vietnam, Thailand, Filippinerne, Myanmar og Cambodja,« fortæller Morten Staal, senior vice president i Uhrenholt. Både lokale og internationale restaurantkæder samt supermarkeder aftager de danske produkter.

Hakkekød i køledisken i Superbrugsen pakket i vakuumpakkede em

»Vi har fundet den rette hylde for vores varer herude i forhold til strategi, positionering og sortiment,« forklarer Morten Staal.

Salget i regionen er blevet en vigtig indtægtskilde for Uhrenholt. Firmaet er derfor med på Sydøstasiens største fødevaremesse, der disse dage finder sted i Singapore. Det samme er 15 andre danske virksomheder fra sektoren. Messen bliver afholdt hvert andet år og har denne gang tiltrukket rekordstor interesse fra dansk side.

»Hvis vi ser fire år tilbage, så var der dengang ikke interesse fra de danske virksomheder. For to år siden havde vi en stand på 80 kvadratmeter, og da måtte vi virkelig arbejde for at få fyldt de sidste meter. Denne gang har vi udvidet til 200 kvadratmeter, og der var stort set udsolgt med det samme,« forklarer branchedirektør for DI Fødevarer, Ole Linnet Juul.

Øget dansk tilstedeværelse i Sydøstasien kan aflæses direkte i eksporttallene. Inden for de seneste fem år er den danske føde­vareklynges eksport til de ti sydøstasiatiske lande i ASEAN steget med 50 procent til omkring tre milliarder kroner.

Miljøforkæmpere: Landbrug kan nemt udlede mindre ammoniak

Og der er god grund til at tro, at den udvikling vil fortsætte. ASEAN-sammenslutningen består af Malaysia, Singapore, Vietnam, Thailand, Filippinerne, Myanmar, Laos, Indonesien, Brunei og Cambodja.

Med flere end 600 millioner mennesker er ASEAN større end både Nordamerika og EU, og samlet udgør landene verdens syvendestørste økonomi – større end Rusland, Indien og Brasilien. Væksten i de fleste af landene er høj, og en hurtigt voksende middelklasse lover godt for fremtidens forbrug og efterspørgsel. Ifølge nogle estimater vil middelklassen i 2020 tælle op mod 200 millioner mennesker. Så i en tid, hvor mange andre markeder skuffer, viser Sydøstasien positive takter.

»Der er meget mere fokus på Sydøstasien fra hele verden, hvilket især skyldes, at Rusland er lukket ned, og Kina ikke importerer helt så meget som før i tiden. Samtidig har forbrugerne her fået øjnene op for kvalitet fra Europa,« vurderer Morten Staal fra Uhrenholt.

ZIMBABWE FOOD

Kina er fortsat det største marked for dansk fødevareeksport i Asien. Kineserne aftog sidste år danske fødevareprodukter til en værdi af 5,9 milliarder kroner. Men særligt for små og mellemstore virksomheder kan det virke uoverskueligt at finde en strategi, der passer til verdens folkerigeste nation.

»Kina er kæmpestore byer, og nogle gange kan det være svært at se, hvor man skal begynde henne. Især for små og mellemstore virksomheder. I et land som Singapore bor der fem millioner. Det er mere håndgribeligt, og samtidig er det et mere transparent samfund,« siger Ole Linnet Juul fra DI.

Han understreger, at det ikke er et spørgsmål om enten-eller. Markederne i ASEAN-landene vil i mange tilfælde kunne bruges som et springbræt til Kina.

Skal vi gå i køkkenet? - 4

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen