Berlingske Business

Sverige frygter, at kontanterne forsvinder for hurtigt

SWEDEN-MONEY-BANKNOTES
Foto:

Kontante penge er på vej ud af cirkulation i Sverige. Økonomer er bekymrede for, at de, som har brug for kontanter, ikke kan få fat i dem.

Stadig flere restauranter og butikker i Sverige har klistermærker med »kontantfri butik« i vinduet.

Denne udvikling har anbragt Sverige i førersædet, når det gælder digital betaling, og landet jagter nu offensivt et kontantfrit samfund. Men økonomerne er bekymrede.

»Hvis denne udvikling fortsætter, kan det blive vanskeligt at opretholde infrastrukturen til at håndtere kontanter,« siger økonom Mats Dillen, som leder Riksdagens udvalg for pengepolitikken i Sverige, til Bloomberg.

Det er særligt hensynet til de ældre, der får økonomerne til at rynke brynene.

Nærmest halveret

Sveriges nationalbank ventes at udsende en rapport om denne udfordring her til sommer, men Dillen siger til Bloomberg, at han ikke ønsker at gå nærmere ind på de mulige løsninger, der bliver set på.

For det er ikke kun et stadig stigende antal butikker, som nu nægter at modtage kontanter. På ti år er mængden af kontanter nærmest halveret – fra 97 milliarder svenske kroner i 2007 til 55,6 milliarder i 2017, viser tal fra den svenske statistik.

Ifølge Bloomberg viser statistikken videre, at omfanget af kontanter i omløb aldrig er mindsket så meget som i 2016 og 2017, og en undersøgelse fra Insight Intelligence viser, at 25 procent af svenskerne bruger kontanter mindst én gang om ugen.

Vurderer digital valuta

Naturligt nok har Sverige også drevet på for at udforske mulighederne bag en eventuel digital valuta – foreløbig har tankeprojektet fået navnet e-kronen. I Dillens rapport, som altså udkommer til sommer, vil e-kronens rolle i forhold til sedler og mønter også blive udredt.

»E-kronen skal findes på en konto, men den vil også have en værdibaseret krone baseret på et kort eller en app, du lagrer den på,« sagde projektleder Eva Julin dengang til Dagens Industri.

Senere har nationalbanken dog varslet, at projektet kan blive forsinket.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen