Berlingske Business

Svagt tillidstal putter malurt i bægeret

På det seneste har vi fået en masse stærke nøgletal fra USA, men dagens vigtige tal for forbrugertilliden - University of Michigan-indekset - drypper lidt malurt i bægeret.

Det vurderer cheføkonom i Nordea Helge Pedersen i en kommentar.

Tillidsindekset faldt til 80,0 i august fra 85,1 måneden inden og er nu på det laveste niveau siden april. Der var ventet en lille stigning til 85,2.

»Både opfattelsen af de nuværende forhold og forventningerne til fremtiden faldt tilbage,« noterer Helge Pedersen, der dog samtidig pointerer, at indikatoren ofte svinger fra måned til måned, og at udsvingene ofte afhænger af udviklingen i aktiekurser og benzinpriser.

»Ingen af disse størrelser har dog ændret sig markant negativt for forbrugerne på det seneste,« konstaterer cheføkonomen.

Han mener derfor, at tallene indikerer, at der er grænser for, hvor stærkt et opsving, som den amerikanske økonomi kan trække sig selv ind i allerede i år, hvor finanspolitikken er blevet strammet markant.

»Alligevel er der ingen grund til at frygte et tilbageslag i tredje kvartal. De hidtil offentliggjorte tal for 2. halvår har ret entydigt været stærke,« konkluderer han.

Det er derfor fortsat Nordeas forventning, at den amerikanske forbundsbank, Fed, vil annoncere, at opkøbene af obligationer, som er med til at holde renten på stats- og realkreditobligationer nede, vil blive reduceret på mødet i september.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen