Berlingske Business

Store olielande vil forlænge aftale om produktionsloft

Olie
Arkivfoto. Saudi-Arabien og Rusland er blevet enige om at forlænge en aftale om at begrænse produktionen af råolie frem til udgangen af marts 2018. Foto:

Saudi-Arabien og Rusland er blevet enige om at forlænge en aftale om at begrænse produktionen af råolie frem til udgangen af marts 2018.

Saudi-Arabien og Rusland er blevet enige om at forlænge en aftale om at begrænse produktionen af råolie frem til udgangen af marts 2018.

Det oplyser de to landes olieministre mandag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Den nuværende aftale mellem de olieeksporterende landes organisation, Opec, samt Rusland og andre store olienationer, der ikke er medlem af Opec, udløber til sommer.

19BUSPix-Oil-193435.jpg

På de asiatiske råvarebørser stiger prisen på råolie med cirka 1,5 procent ved udsigten til en forlængelse af aftalen.

Formålet med at begrænse produktionen er at sikre stabile eller højere priser på olie ved at reducere de globale oliereserver.

Saudi-Arabiens minister for energi og industri, Khalid al-Falih, og den russiske energiminister, Aleksander Novak, siger i en fælles erklæring, at de to lande vil anbefale forlængelsen af aftalen.

Det skriver det russiske nyhedsbureau Tass.

Norge Olje

»Vi er kommet til den konklusion, at aftalen skal forlænges. Som det ser ud nu, vil vi nå den ønskede beholdning i slutningen af juni,« siger han ifølge Tass.

Ifølge al-Falih støtter Saudi-Arabien at forlænge aftalen indtil slutningen af marts 2018.

I starten af december blev lande i Opec og 11 lande uden for sammenslutningen enige om, at man skulle skære i olieproduktionen i starten af 2017 med 1,8 millioner tønder olie hver dag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen