Berlingske Business

Store energiselskaber opgiver olieeventyr i Grønland

RB Plus: Nu gør vi krav på Nordpolen.
Foto:

Norske Statoil, franske GDF Suez og danske DONG har opgivet drømmen om at finde oliekilder i havet vest for Grønland.

Tre store energiselskaber har opgivet drømmen om at finde oliekilder i havet vest for Grønland, skriver Politiken.

Det drejer sig om norske Statoil, franske GDF Suez og danske DONG Energy, der har leveret efterforskningstilladelser tilbage i erkendelse af, at det er for dyrt og for usikkert at gå efter den store gevinst.

En række andre selskaber - herunder Shell, danske Mærsk og skotske Cairn Energy - har fået to års henstand , mens de overvejer, om de vil kaste sig ud i dyre efterforskningsboringer.

pix-13BUSGroendland-Mine.jpg

Cairn Energy brugte i 2010 og 2011 omkring syv milliarder kroner på en række resultatløse boringer. Men nu har selskabet lukket sit kontor i Nuuk og har ingen planer om at genåbne det.

Når energiselskaberne trækker sig ud af Grønlands, har det direkte økonomiske konsekvenser for landets trængte økonomi.

Alene i 2011 fik landet 392 millioner kroner i afgifter fra olieefterforskning.

Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Borerplatforme. Billeder fra

Analytikere påpeger, at det ikke er den aktuelt lave oliepris, der er skyld i, at energiselskaber opgiver olieeventyret. De skal typisk se 20-30 år frem i tiden, når de skal planlægge de dyre efterforskninger, og her spiller risikoen for, at olie på langt sigt taber terræn til gas, biobrændsel eller vedvarende energi ind.

»Fremtidsudsigterne for efterspørgslen efter olie er ikke gode. Selskaberne begynder at vurdere risici strengere, og Grønland er et af de områder, der er mere usikkert. Det pres kommer ikke til at blive mindre«, siger chefanalytiker for olieområdet i Nordea Thina Margrethe Saltvedt til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen