Berlingske Business

Storbank idømt milliardstor bøde for fejlagtig håndtering af milliardærs dødsbo

US-BANKING-EARNINGS-JPMORGAN-FILES
Foto:

JP Morgan må af med mere end fire milliarder dollar efter håndteringen af IT-direktør Max Hoppers dødsbo, har en jury i Dallas bestemt.

Erstatningsbeløbet svarer til godt 25 milliarder danske kroner, men vil ifølge Bloomberg efter al sandsynlighed blive reduceret i en ventet ankesag.

Selv om de faktiske skader i erstatningstilfælde begrænser sig til fem millioner dollar, er juryen nået frem til en erstatning på otte milliarder dollar - godt 50 milliarder kroner. Advokat Alan Leowinsohn, som repræsenterer Hoppers enke, siger at en del af straffeerstatningen kan være genstand for dobbelt bogføring, og han anslår derfor, at den endelige erstatning vil lande i omegnen af de fire milliarder.

Problemerne begyndte, da Max Hopper døde i 2010. Han efterlod sig værdier for mere end 19 millioner dollar men ikke noget testamente.

Hopper var mest kendt for reservationssystemet Sabre, som blev benyttet af fly- og togselskaber, hoteller, rejsebureauer og lignende virksomheder. Han havde ud over topposten i Sabre også en lederstilling i American Airlines og Bank of America i løbet af sin afvekslende karriere.

Ved Hoppers bortgang blev JP Morgan hyret som administrator for boet.

Ny 1

Grusom behandling

»I stedet for uafhængig og upartisk at indhente oplysninger om og opgøre værdierne i boet, brugte banken flere år på at frigøre vigtige ejendele inden for kunst, inventar, smykker og ikke mindst Hoppers samling af 6.700 golfkøller og 900 flasker vin. Enkelte af ejendelene blev først frigivet efter mere end 5 år,« oplyste de efterladtes advokat.

Parterne har siddet fire uger i retten, før JP Morgan blev dømt for at have misligholdt sine forpligtelser som forvalter af boet.
»Nationens største bank har behandlet mig på grusom vis, og denne dom yder andre beskyttelse mod at blive behandlet lige så dårligt af banker, som tror, de er for mægtige til at kunne holdes ansvarlige,« sagde enken Jo Hopper i en udtalelse efter dommen.

Ikke overraskende har JP Morgan en anden udlægning af sagen. Her mener man tværtimod at have optrådt på en professionel måde og altid med familiens bedste i tankerne.
Fra bankens side tror man da også, at afgørelsen vil blive ændret ved en ankesag.

»Dette overstiger åbenlyst enhver mulig tolkning af erstatningsretlige forhold under Texas' lov,« skriver talsmand for banken, Andrew Gray i en email til Bloomberg.

SWEDEN-BUSINESS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen