Berlingske Business

Stor eksportstigning i Japan - men ikke så stor som ventet

Den japanske eksport steg med markante 9,5 pct. i juni. Men selv om eksporten dermed nærmer sig et tocifret niveau, er den fortsat lavere end ventet blandt økonomerne.

Værdien af oversøiske japanske forsendelser steg 9,5 pct. i forhold til et år tidligere, fremgår det af den japanske finansministerium opgørelse torsdag morgen.

Analytikerne havde ventet en stigning på 10 pct.

Og ses der på eksportmængden, var den uændret, hvilket signalerer en begrænset støtte til væksten i industriproduktionen, der igen presser den økonomiske vækst.

Den japanske opsving er gået i stå i andet kvartal, men fra Bank of Japan vurderes det, at det er af forbigående karakter.

Dagens data indikerer dog, at den udenlandske samhandel trækker væksten ned ifølge økonom Marcel Thieliant fra Capital Economics.

- Eksportvolumen har haft svært ved at stige på trods af den svækkede yen. Kina vil fortsætte med at udgøre en risiko for Japans økonomi. Og lagerjusteringer i Kina lover ikke godt for den japanske eksport, lyder det fra økonom Atsushi Takeda fra Itochu Corp. i Tokyo.

Importen faldt 2,9 pct. mod et ventet fald på 43 pct., hvilket efterlader et justeret handelsunderskud på 251,7 mia. yen. Analytikerne havde estimeret et underskud på 260 mia. yen.

Bank of Japan sænkede i sidste uge vækstprognosen for finansåret løbende frem til marts 2016 til 1,7 pct. fra 2 pct.

Og centralbankguvernør Haruhiko Kuroda pointerede samtidig, at den udvikling i udlandet, som påvirkede den japanske eksport og svækkede i økonomien i andet kvartal, ikke vil fortsætte ind i indeværende kvartal.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen