Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Stillehavsaftale vil kun gavne USA marginalt

Obama
Obama kan få svært ved at få godkendt aftalen på hjemmebanen i den amerikanske kongres. (REUTERS/Jonathan Ernst) Foto:

Obama kan få svært ved at få godkendt aftalen på hjemmebanen i den amerikanske kongres.

Den ambitiøse frihandelsaftale mellem USA og en række andre stillehavslande, TPP, vil efter 15 år kun gavne den amerikanske økonomi med 0,15 pct. årligt. Sådan lyder det fra en ny rapport, der har kigget på konsekvenserne af aftalen.

Det skriver Financial Times.

Den amerikanske præsident, Barack Obama, har længe haft frihandelsaftalen med Japan og ti andre lande højt på sin økonomiske agenda og har set det som en måde for USA at overgå Kina i magtkampen omkring global handel.

Obama kan dog få svært ved at få godkendt aftalen på hjemmebanen i den amerikanske kongres, særligt efter at en ny offentliggjort rapport fra US International Trade Commission (ITC) sår tvivl om aftalens gavn for økonomien og samtidig forudser tab i de politisk følsomme produktionsjob.

GERMANY-US-INDUSTRY-GOVERNMENT-DIPLOMACY-POLITICS

»ITC-rapporter har historisk forudset fordele, der ikke har materialiseret sig, så det er bemærkelsesværdigt, at selv meget positive ITC anerkender, at aftalen vil have virkelige omkostninger og kun marginale fordele,« siger Ilana Solomon, der er handelsanalytiker hos Sierra Club til Financial Times.

Gennem længere tid har der været stigende skepsis i amerikansk politik over for frihandel, nok mest bemærkelsesværdigt fra præsidentkandidaten Donald Trump, der har gjort handelsskepsissen til et af hovedpunkterne i sin kampagne.

GERMANY FTA TTIP CETA PROTEST

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen