Berlingske Business

Stærkere tysk tro på fremtiden

Tyskland_PMI_Business
Der er ved at komme mere gang i tysk økonomi, men de sydeuropæiske lande hænger stadig gevaldigt i bremsen. Foto:

Tyskerne er ved at vride sig fri af krisen, men det gælder ikke for en række andre eurolande.

Optimismen blandt de tyske virksomheder vokser, og den tyske økonomi ser ud til langsomt at vride sig fri af krisen. Men i en række andre europæiske økonomier ser det knap så godt ud, og specielt Frankrig er værd at holde øje med.

Sådan lyder det fra en række økonomer, efter at der i dag er kommet en måling af humøret i de europæiske virksomheder - det såkaldte PMI-indeks for service- og fremstillingssektoren. Tallene viser, at troen på bedre tider er ved at komme tilbage i de tyske virksomheder.

PMI-indekset for servicesektoren steg i januar til det højeste niveau i halvandet år, mens indekset for industrien ikke er set højere i 11 måneder.

”Billedet af et økonomisk delt Europa med et relativt stærkt nord med Tyskland i spidsen og et svagt syd er ikke nyt. Det har været virkeligheden for europæisk økonomi i de seneste år,” siger cheføkonom i Sydbank Jacob Graven.

”Intet tyder på, at delingen er ved at blive helet. Tværtimod bliver det økonomiske sølvtæppe mellem nord og syd i øjeblikket forstærket,” siger Jacob Graven.

Både Sydbank og Handelsbanken fremhæver, at Frankrig er et af de lande, der stadig hænger fast i krisen.

”Det kan godt være, at ECB-chef Mario Draghi siger, at de mørkeste skyer over euroområdet har løftet sig, men det er dog svært at konstatere andet end, at solen i hvert fald ikke skinner på det fælles valutaområde,” siger cheføkonom i Handelsbanken, Jes Asmussen.

”ECBs ageren har ganske rigtigt for indeværende løsnet de finansielle udfordringer for euroområdet, men på vækstfronten er det stadig svært at se meget lys for enden af tunnelen,” siger Jes Asmussen.

Han understreger, at på grund af de bedre tyske tal, er det sammensatte PMI-indekset for euroområdet steget mere end ventet i januar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen