Berlingske Business

Solbriller for over ni milliarder

pix-sol
Næsten alle designersolbriller produceres af det samme firma, det italienske Luxottica, som endda også ejer nogle af de kendte mærker blandt andet Ray-Ban. Foto:

Et italiensk firma har næsten overtaget verdens solbrillemarked helt fra produktion til distribution og har designere som Prada, Chanel og Armani.

Om du køber Ray-Ban eller Chanel, så ender de penge, du har brugt på dyre designersolbriller, hos det samme firma. For den italienske virksomhed Luxottica laver næsten alle solbrillebrands i hele verden, og sidste år sendte solbrillegiganten 75 millioner par ud i butikkerne.

Firmaet har praktisk talt overtaget markedet lige fra fabrik til butik, og Luxotticas topchef Andrea Guerra vurderede sidste år i CBS, at omkring 500 millioner mennesker verden over gik rundt med et par af virksomhedens solbriller i panden, håret, tasken eller udskæringen.

Hvor mange andre virksomheder har kæmpet med finanskrisen, har Luxottica formået at øge nettoomsætningen med 36 procent fra 2008 til 9,4 milliarder dollar i 2012. Også millionerne på bundlinjen er blevet flere med en forøgelse på 39 procent fra 2008 til 716 millioner i 2012, skriver Forbes.

Så solen har skinnet på, hvad der startede som et lille firma i Milano i 1961. Fra at sælge smådele til optikerbranchen, begyndte firmaet at lave briller fra bunden og kunne sælge den første kollektion ti år senere.

I dag står Luxottica for det hele og laver briller for både Bulgari, Burberry, Chanel, Dolce & Gabbana, Donna Karan, Paul Smith, Prada, Stella McCartney, Tiffany, Versace, Armani og flere andre luksusmærker, hvor Prada og Dolce & Gabbana er de store guldkalve.

Aftalerne er eksklusive, og det er udelukkende Luxottica, der må producere mærkernes solbriller. Luxottica betaler så designerne en royalty på mellem fem og 14 procent af omsætningen og et marketing honorar på mellem fem og ti procent alt efter aftale, skriver Forbes. Men Luxottica ejer også selv nogle af de populære mærker, blandt andet Ray-Ban, som blev købt i 1999.

Brillerne bliver solgt i de omkring 7.000 salgssteder, Luxottica har aftaler med, men virksomheden sælger også direkte gennem en række butikker ejet af Luxottica. Næste skridt er at udvide mod øst.

Bestyrelsesformand og grundlægger Leonardo Del Vecchio vil nu satse stort på spirende markeder specielt Sydasien, og virksomheden håber på en tocifret vækst i luksussegmentet, står der i et brev fra Leonardo Del Vecchio til aktionærerne, skriver Forbes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen