Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Sodavandskonger hælder penge i sundhedsapostle

Coca Cola
Overskrift
De store store sodavandsproducerer, Coca Cola og PepsiCo, sponsorer stribe af amerikanske sundhedsorganisationer, viser et studie fra Boston University. Foto:
 

Globale sodavandsgiganter poster penge i næsten 100 sundhedsorganisationer i USA, der har som erklæret mission at få amerikanerne til at leve sundere. Det viser et nyt studie fra Boston University.

De to amerikanske sodavandsgiganter Coca-Cola og Pepsi sender penge efter næsten 100 forskellige sundhedsorganisationer i USA, som ellers kæmper for at forbedre amerikanernes sundhed.

Sodavandssponsoraterne lander blandt andet i kasserne hos eksempelvis den amerikanske hjerteforening og den nationale diabetesforening, der arbejder målrettet for at finde en kur mod sukkersyge.

Det er et nyt studie fra Boston University, der viser, at Coca-Cola og Pepsi er meget ivrige efter at sende penge efter amerikanske sundhedsorganisationer.

»Nationens to største sodavandsproducenter sponsorerede mindst 96 nationale sundhedsorganisationer fra 2011 to 2015 for at dæmpe deres støtte til lovgivning, som skal reducere indtagelse af sodavand og nedkæmpe fedmeepidemien,« skriver Boston University i en pressemeddelelse.

De to forskere bag studiet refererer til, at de to sodavandsgiganter i den samme femårige periode drev lobbyvirksomhed mod mindst 28 lovforslag, som havde til formål at reducere indtaget af sodavand og forbedre befolkningens ernæring.

RetinaLyze

Den ene af forskerne bag studiet, Michael Siegel, undrer sig over, at amerikanske sundhedsorganisationer med glæde modtager »sodvandspenge«, når sponsorater fra eksempelvis tobaksindustrien for længst er blevet et absolut »no go«.

»Tidligere studier af sponsorater fra alkohol- og tobaksselskaber indikerer, at virksomheder bruger filantropi som et marketingsredskab, der kan være med til at lukke munden på sundhedsorganisationer, som måske ellers ville drive lobbyvirksomhed og støtte offentlige initiativer rettet mod disse industrier,« siger Michael Siegel i forbindelse med offentliggørelsen af studiet.

Forskerne bag studiet anbefaler derfor, at de amerikanske sundhedsorganisationer afviser sponsorater fra sodavandsindustrien og i stedet går andre veje, når det gælder om at få budgetterne til at hænge sammen.

Rapporten fra Boston University lander lige midt i en ophedet debat om sukkerindustriens spin og forsøg på at udpege fedt som tidens helt store trussel mod den globale sundhed.

Sukkerknald

I september kom det nemlig frem i det medicinske tidsskrift JAMA, at den organisation, der i dag hedder Sugar Association, i 1960'erne donerede et større pengebeløb til tre videnskabsmænd på Harvard for at udgive fejlagtig research om sukkers helbredspåvirkninger og i stedet udpege fedt som den helt store synder.

Selvom de lækkede dokumenter er omkring 50 år gamle, viser nyere undersøgelser også, at sukkerindustrien fortsat forsøger at påvirke ernæringsvidenskaben i stor stil.

Sidste år kunne The New York Times afsløre, at Coca-Cola, som er verdens største producent af sukkerholdige drikkevarer, har givet millioner af dollars i støtte til forskere, der søgte at nedtone forbindelsen mellem sukkerholdige drikkevarer og fedme. Den nye rapport fra Boston University anslår, at Coca Cola mellem 2011 og 2014 årligt har brugt mere end 40 mia. kr. om året på lobbyisme.

Et tidligere studie i USA viser ifølge Boston University, at indtagelse af sodavand er skyld i omkring en femtedel af vægtforøgelsen i den amerikanske befolkning i en periode fra 1977 til 2007.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen