Berlingske Business

Slut med stress i indkøbscentrene

02BUSUSA.jpg
Der er masser af diskussion om indkøbscentrenes fremtid, og der spås om stadig flere »døde« indkøbscentre i USA. Foto: Timo Gans/AFP

Forbrugerne svigter amerikanske indkøbscentre, og spørgsmålet er hvorfor.

De amerikanske forbrugere svigter de amerikanske indkøbscentre i en sådan grad, at det ene center efter det andet lukker. Der er ganske vist bygget rigeligt af dem, og mange inden for branchen siger da også, at det er godt, at der bliver renset ud. Men for de mindre byer, de ligger i, er det et stort problem at have disse tomme indkøbscentre liggende på en bar mark. Det forfalder, og det giver byen et dårligt omdømme.

Det begynder i det små. Som regel med at en eller to af indkøbscentrets lidt større butikker lukker. Og hvis ikke det lykkes inden for kort tid at leje lokalerne ud, så begynder kundeflugten og butikslukningerne. Og det sker med foruroligende fart, hvis først det er begyndt.

De fleste indehavere af centrene forsøger så at bygge biografer og leje lokalerne ud til restauranter, og det forværrer krisen. For der er ingen, der kommer og spiser, hvis ikke der er et bredt udbud af butikker. De fleste inden for branchen ser med bekymring på de dystre prognoser om, at op mod 15 procent af de gigantiske indkøbscentre vil stå tomme inden for en periode af ti år. Og de fleste tror på, at det med tiden kun vil være de indkøbscentre, der kan præstere butikker i den absolut høje ende, der vil overleve i længden. Indkøbscentre med luksustøj fra Saks Fifth Avenue og Neiman Marcus vil overleve, hævdes det. Hvorimod lavpriscentre eller endda centre med gennemsnitlige butikker næppe vil overleve i længden.

Det er ikke alene forbrugernes ændrede vaner med at købe på nettet, der kan mærkes. Det er også det med, at det ikke længere er synderligt populært at tilbringe en lørdag i et stort center og købe ind på samme måde, som det var for ti eller tyve år siden. Og eftersom detailhandlen også er blevet hårdt ramt af krisen, kan det komme til at betyde, at halvdelen af de store indkøbscentre vil stå tomme om 20 år. I hvert fald hvis man spørger nogle af de analysefirmaer, der lever af at forudsige den slags. For butikskæder som som J.C. Penney, Sears og Macy’s har gennemført alvorlige nedskæringer både blandt ansatte og i antallet af butikker som følge af finanskrisen.

Men kan man stole på det? I hvert fald kan man konstatere, at detailbranchen lige pludselig har fået det bedre, og at der er kommet gang i salget igen. Folk er tilbage i indkøbscentrene. J.C. Penney og Wal-Mart oplever en kundefremgang. For den førstes vedkommende drejer det sig om en stigning på fem procent fra for et år siden, og for Wal-Marts vedkommende en lignende stigning. Så der er en begyndende optimisme. Men krisen med de mange centre, der begynder at få problemer, skyldes ikke bare finanskrisen, men også en række ændrede forbrugsmønstre, der kan true dem. Internethandel er en af dem. Og det er stigende, også i USA.

Problemerne med de døde indkøbscentre er også ved at blive ren underholdning, fordi de står hen som uhyggelige monumenter over en svunden tid, der begyndte i 1950erne og voksede sig større og større de seneste 50 år. På websitet www.deadmalls.com kan man følge dødskramperne over hele USA med billeder og med historier om de enkelte centre, der har måttet give op. Nogle af dem selvfølgelig også, fordi der i nærheden er blevet bygget et større og endnu mere moderne et af slagsen. Men på det seneste altså også, fordi der er ved at ske nogle markante ændringer på trods af, at detailhandlen er på vej op og begynder at tjene penge igen.

Og for de byer, det går ud over, bliver det en lang proces at komme igennem. Ifølge Don Wood, som er CEO for et af de største ejendomsvirksomheder, der investerer i netop indkøbscentre, så kan et dødt center ligge hen i mellem ti og 20 år, før der er nogen, der køber den og bulldozer det hele. For det skal kunne erhverves meget billigt for, at det kan betale sig, for det er ofte meget store områder, der er tale om.

Internetsalget er i USA steget med seks procent på et år. Det lyder ikke af meget, men det er stort set en fordobling hvert eneste år. Og de store kæder som Macys, GAP og andre amerikanske forretninger lægger deres penge i at udvikle deres salg på nettet, fordi det er der, det sker i et hastigt tempo. Det giver heller ikke just de store indkøbscentre en mulighed for at overleve.

Så der er to muligheder. Enten at genopfinde sig selv og omdanne disse centre i højere grad til et oplevelsescenter. Eller oplev at forbrugerne ikke længere gider at bruge lørdagen på at finde en parkeringsplads, som oftest er langt væk fra hovedingangen, få ungerne ud af bilen, finde en indkøbsvogn og bruge tiden på at diskutere, om man skal handle tøj eller fødevarer først. Der er andre og morsommere ting at bruge sin fritid på.

Derfor er der også masser af diskussion om indkøbscentrenes fremtid og masser af ideer fremme om de rene oplevelsescentre og så et par butikker hist og pist. Men ingen har fundet forretningsmodellen endnu. Derfor spås der stadig om endnu flere døde indkøbscentre i USA.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen