Berlingske Business

Skibsmægler udsat for hackerangreb

666678886.jpg

Clarksons, verdens største skibsmægler, blev i denne uge udsat for et hackerangreb. Selskabet har nægtet at betale hackerne løsepenge.

Clarkson PLC bekræfter, at der har været en datateknisk hændelse, som involverede uautoriseret adgang til selskabets datasystemer, skrev Clarkson i en pressemeddelelse sent onsdag.

Det London-baserede skibsmæglerselskab skriver videre i meddelelsen, at man straks greb ind for at standse angrebet, og at bare en enkelt nu lukket konto, blev kompromitteret.

Ifølge selskabet har man gennemført en række sikkerhedsforanstaltninger for at undgå flere angreb.

Den 24. april i 2015 blev Maasvlakte ll åbnet. Den hollandske konge var inviteret sammen med de 500 vigtigste gæster i shippingbranchen.

 

Stjal data

Men Clarkson må vedgå, at data er blevet stjålet, og da selskabet har nægtet at betale løsepenge, må man formode, at de kan blive offentliggjort af hackerne i dag eller i løbet af weekenden. Selskabet understreger, at begivenheden ikke har nogen betydning for selskabets arbejde.

»Jeg håber, vores klienter forstår, at vi ikke vil blive holdt som gidsler af kriminelle, og jeg vil gerne beklage og forsøge at imødegå eventuelle bekymringer, denne hændelse kan have forårsaget,« siger Andi Case, der er administrerende direktør i Clarkson.

Selskabet arbejder nu sammen med britisk politi for at finde ud af, hvem der stod bag angrebet. De er også i færd med at kontakte kunder, som kan være blevet påvirket af angrebet.

Clarkson faldt på i børsens åbningshandel, men steg så hurtigt igen. Aktien endte onsdagen med en stigning på 2,1 procent.

 

Anden gang i år

Det er anden gang i år, at shippingbranchen bliver ramt af et hackerangreb. I juni blev danske A.P.Møller-Mærsk ramt af det globale hackerangreb Petya, der blev omtalt som et af alle tiders største angreb af denne karakter.

04BUSPix-Anders-Heine-Jense.jpg

Mærsk blev tvunget til at lukke flere havne og begrænse kundernes mulighed for at booke Mærsk Lines skibe.

Ifølge analysehuset Alphaliner kostede angrebet Mærsk 327 millioner danske kroner. Årsagen til det store tab er i alt væsentligt en tab af ordrer, som gik til andre rederier.

Tomme Mærsk-containere stablet ovenpå hinanden ved Peel Ports containerterminal i Liverpool, december 2016.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen