Berlingske Business

Skeptikere afventer kinesisk bud på portugisisk bank

PORTUGAL-BANK-BES-VICTIMS-PROTEST
Novo Banco er resultatet af den kollapsede bank, Banco Espírito Santo, der tilbage i 2013 fik en kapitalindsprøjtning på 4,9 mia. euro fra den portugisiske centralbank. Hvis banken vil blive solgt for et beløb, der afviger betydeligt fra de 4,9 mia. euro, kan det i værste fald gå ud over andre portugisiske banker, hvilket gør det til et politisk følsomt emne. Foto:

Det kinesiske forsikringsselskab Anbang har givet et milliardbud på Portugals Novo Banco, hvilket vil være den første kinesiske overtagelse af en europæiske storbank.

Netop dette faktum har sået tvivl blandt talspersoner, der er bekendte med handlen og forudser flere komplikationer ved en kinesisk overtagelse.

Det skriver Financial Times.

Fosun International og Apollo Global Management var stærke sprintere i kapløbet om Novo Banco, men måtte se sig overhalet af Anbang, der efter sigende gav det højeste bud på 3,5 mia. euro.

Dog bliver det kinesiske forsikringsselskabs finansieringsplaner betegnet som tvivlsomme, og flere skeptikere har udtrykt deres dybtfølte bekymring over en kinesisk overtagelse af en vigtig spiller i eurozonen.

Novo Banco er resultatet af den kollapsede bank, Banco Espírito Santo, der tilbage i 2013 fik en kapitalindsprøjtning på 4,9 mia. euro fra den portugisiske centralbank. Hvis banken vil blive solgt for et beløb, der afviger betydeligt fra de 4,9 mia. euro, kan det i værste fald gå ud over andre portugisiske banker, hvilket gør det til et politisk følsomt emne.

Hvorvidt den portugisiske centralbank vil godkende salget af Novo Banco til Anbang vil blive afgjort den 31. august 2015.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen