Berlingske Business

Shire og Baxalta enes om milliardhandel

BAXALTA-M&A/SHIRE
Foto:

Det britiske medicinalselskab Shire køber sin amerikanske kollega Baxalta for omkring 32 mia. dollar, eller omkring 219 mia. kr.

Det fremgår af en fælles meddelelse fra selskaberne.

Ifølge aftalen, der anbefales af bestyrelserne i begge selskaber, modtager aktionærerne i Baxalta 18 dollar kontant samt 0,1482 aktie i Shire for hver aktie, de ejer i Baxalta.

04BUSFlemming--rnskov-16190.jpg

Det svarer til en værdi på 45,57 dollar per Baxalta-aktie, skriver Shire, der dermed betaler en præmie på 37,5 pct. sammenlignet med kursen på Baxalta den 3. august sidste år, inden Shires købsinteresse blev offentligt kendt. I forhold til fredagens slutkurs på Baxalta på 40,01 dollar er der tale om en præmie på 13,9 pct.

Med kombinationen af de to selskaber skabes, hvad der betegnes som et førende medicinalselskab med fokus på sjældne sygdomme. Det er forventningen, at salgsvæksten vil blive tocifret, og at omsætningen passerer 20 mia. dollar i 2020.

Baxalta konkurrerer blandt andre med Novo Nordisk på markedet for lægemidler til behandling af blødersygdomme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen