Berlingske Business

Sejrherren i Volkswagen skal ikke føle sig for sikker

GERMANY-VOLKSWAGEN/
Foto:

Volkswagens koncernchef, Martin Winterkorn, står som sejrherre efter de seneste ugers magtopgør i toppen af den tyske bilkoncern. Formanden Ferdinand Piëch er gået af. Men hvor længe holder Winterkorn?

Engang var de drømmeduoen i toppen af tysk erhvervsliv. Ferdinand Piëch og Martin Winterkorn var så tæt på hinanden og tænkte så ens, at de nærmest ikke behøvede at sige noget til hinanden.

Sammen har de stået bag en forbløffende ekspansion, som har fået Volkswagen-koncernen til at favne i dag 12 forskellige automærker, fra VW, Seat og Skoda over Audi, Porsche og Lamborghini til Ducati, MAN og Scania. Det erklærede mål er at indtage tronen som verdens største bilproducent senest i 2018. Lige nu nøjes man med andenpladsen, bag Toyota.

urn:newsml:dpa.com:20090101:150426-99-03489

Men ingen drømme varer evigt. Som almægtig formand, og grundlæggerfamiliens patriark, forsøgte den nu 78-årige Ferdinand Piëch for nogle uger siden at gøre, hvad han har gjort adskillige gange før: At få en koncernchef fjernet fra posten ved at henkaste et par ord offentligt. På den led har Piëch formået at dominere Volkswagen i over to årtier.

VOLKSWAGEN PIECH

I dette tilfælde var det ordene »Jeg er lagt på afstand til Winterkorn«, der dukkede op i et udtalelse til nyhedsmagasinet Der Spiegel.

Chokket var stort. Var Winterkorn netop ikke Piëchs udpegede kronprins? Ham, som Piëch havde indsat som koncernchef og som skulle afløse ham som formand næste år?

Men denne gang bakkede bestyrelsen og resten af grundlæggerfamilien ikke op om Piëch. Winterkorn bliver – og i sidste weekend trak Piëch sig øjeblikkeligt fra alle poster. Det samme gjorde hans kone, Ursula, som af besynderlige årsager også sad i bestyrelsen.

Spekulationerne er mange om, hvad der fik Ferdinand Piëch til at vende sig mod Martin Winterkorn. Og selv om Winterkorn nu tilsyneladende står tilbage som sejrherre, hersker der tvivl om, hvor total sejren er. Er Winterkorns dage i Volkswagen også talte? En del af svaret får vi måske 5. maj, hvor den årlige generalforsamling løber af stablen, og investorerne får deres besyv med.

Der Alte og der Chef

I hovedsædet i Wolfsburg siger man på gangene, at Ferdinand Piëch længe er omtalt som »der Alte« – den gamle – og Martin Winterkorn som »der Chef« – chefen – når ingen af dem har været til stede. Imens har Winterkorn været tilfreds med at henvise til Piëch som Chefen. Måske vel vidende, at en stribe direktører tidligere er verfet ud af Piëch.

Men tag ikke fejl. Martin Winterkorn er i lige så høj grad som Ferdinand Piëch vant til at få sin vilje igennem.

Har han følt sig under pres, har han ikke vist det. Da han et par dage efter Piëchs udtalelse deltog i Hannovers industrimesse og af en journalist blev spurgt om sin »fremtid«, svarede han med et smil:. »Jeg har én«. Med kansler Angela Merkel og Indiens premierminister Narendra Modi ved sin side.

Den detaljefikserede og kvalitetsbesatte koncerndirektør er i det hele taget ikke en herre, man løber om hjørner med. Han beskrives som nøgtern, pragmatisk og sparsommelig. Han lever og ånder for biler. I Volkswagen forventes det, at alle koncernens chefer personligt prøvekører alle modeller. Og Martin Winterkorn dukker gerne uanmeldt op på fabriksgulvet og inspicerer, mens medarbejderne dirrer for det tilfælde, at han finder noget at påtale.

Tysk topløn

Martin Winterkorn er – modsat Ferdinand Piëch og dennes fætter, Wolfgang Porsche, – ikke født ind i familien bag Volkswagen og Porsche. Hans forældre var fattige schwabertyskere fra Ungarn, som slog sig ned i en forstad til Stuttgart, hvor Martin voksede op med en total fascination af biler – især de smukke porscher, han så suse forbi.

Det inspirerede ham til at blive ingeniør, men han var dog godt fire år hos hvidevareproducenten Bosch, før han i 1981 kom til Audi, en del af Volkswagen-koncernen, hvor han hurtigt steg i graderne – med speciale i teknisk udvikling og kvalitetssikring – indtil han i 2007 landede i koncerndirektørstolen.

Siden er omsætningen mere end fordoblet til over 200 mia. euro og indtjeningen firedoblet. Som tak har Winterkorn i flere år været Tysklands bedst betalte topchef. Årsindtægt sidste år: 15,9 mio. euro.

Når Piëch alligevel har villet af med ham, kan det skyldes utålmodighed med drøje resultater i USA og Brasilien og en lav produktivitet. Det påtales også, at for stor en del af koncernens salgs- og overskudstal kommer fra luksusmærkerne Porsche og Audi, mens VW-mærket står svagere.

Men bestyrelsen mener fortsat, at Martin Winterkorn er den »bedst mulige koncerndirektør«. Farvel til Piëch.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen