Berlingske Business

Saudi Aramco varsler investeringer for over 1.900 milliarder kroner

USA-SAUDI/IMPORTS
Foto:

Saudi-Arabiens olieselskab vil investere betydelige summer de næste ti år.

Oliemastodonten Saudi Aramco skal efter planen bruge 300 milliarder dollars – svarende til 1.915 milliarder kroner – på investeringer i nye projekter inden for olie og gas de næste ti år.

Det oplyser administrerende direktør Amin Nasser under oliekonferencen Abu Dhabi International Petroleum Exhibition Conference (ADIPEC) til Reuters mandag.

Ifølge Nasser skal der investeres både på land og offshore – både i og udenfor Saudi-Arabien.

Han siger også, at en afgørelse om, hvorvidt olieselskabet skal børsnoteres, forhåbentlig er nært forestående.

Der har nemlig været heftige spekulationer om den ventede børsnotering af Saudi-Arabiens olieselskab.

I oktober udtalte bin Salman, at selskabet er på vej mod en notering til næste år. Det er i hvert fald sikkert, at selskabet vil blive noteret på Saudi-Arabiens eget marked, Tadawul, men det er uklart, hvor selskabet i givet fald skal noteres internationalt.

Storbritannien, Hongkong og USA er de lande, som kæmper om at blive vært for alle tiders største børsnotering.

 

Kinesisk interesse

Det er også uklart, hvor mange aktier, som vil blive tilgængelige for offentligheden, når først selskabet går på børsen.

Selv om størrelsen på noteringen endnu ikke er bestemt, har de saudiske myndigheder tidligere sagt, at de håber at få 100 milliarder dollars – 638 milliarder kroner – på at sælge omkring 5 procent af selskabet.

Men selv om Saudi Aramco ender med ”kun” at udbyde aktier for 50 milliarder dollars, vil det fortsat være det dobbelte af den tidligere rekord, som blev sat, da Alibaba gik på børsen i 2014.

Midt i oktober meldte Reuters, at Saudi Aramco har fået et tilbud om at sælge en større post i selskabet direkte til kinesiske investorer.

Et sådant salg kan finde sted, inden man eventuelt går videre med den længe varslede børsnotering af oliegiganten, oplyser kilder til nyhedsbureauet.

Kina skal have tilbudt at købe 5 procent af selskabet direkte.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen