Berlingske Business

Saudi-Arabien vil sælge andel på 5 pct. af oliegigant

SAUDI-OIL-ARAMCO
Khalid al-Falih, formand i det Saudi-Arabiske statsejede olieselskab Aramco. Foto:

Saudi-Arabien påtænker at sælge en andel på "mindre end 5 pct." af landets største olieselskab, Saudi Aramco, på børsen.

Saudi Aramco-aktierne kommer formentlig i handel til næste år og ikke senere end i 2018, fortæller prins Mohammed bin Salman ifølge Bloomberg News.

- Moderselskabet vil blive udbudt til offentligheden. Det samme gælder en række datterselskaber, siger prinsen, der er nummer to i tronfølgen i Saudi-Arabien og samtidig er formand for Aramco, til Bloomberg News.



Saudi Aramco vil formentlig blive verdens største handlede selskab. Baseret på en konservativ værdiansættelse vurderes selskabet at have en værdi på omkring 2500 mia. dollar. Selskabet pumper dagligt mere end 10 mio. tønder råolie ud.

Prinsen løfter også sløret for, at Saudi Aramco skal have ny strategi og skal transformeres fra at være et olie- og gasselskab til et energiselskab.

SAUDI-OIL-COMPANY-ARAMCO-FILES


Den lave oliepris har presset indtjeningen for selskabet og dermed tæret på Saudi-Arabiens statskasse. Børsnoteringen kan derfor være et forsøg fra kongedømmet på at tilføre statskassen flere penge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen