Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Saudi-Arabien jagter amerikanske teknologiselskaber

YEMEN-SECURITY/SAUDI-UN
Den saudiske kronprins Mohammed bin Salman har indikeret, at kongeriget har intentioner om at øge antallet af investeringer i Silicon Valley Foto:

Saudi-Arabien har set en gylden investeringsmulighed i amerikanske teknologiselskaber.

Det skriver the Wall Street Journal.

Den saudiske kronprins Mohammed bin Salman har indikeret, at kongeriget har intentioner om at øge antallet af investeringer i Silicon Valley, blandt andet med 3,5 mia. dollar i Uber Technologies.

Investeringerne er finansieret af Saudi-Arabiens statsejede oliefond, der har ambitioner om at blive verdens største inden 2030.

Uber

Den store interesse for amerikanske teknologiselskaber skyldes ifølge Venky Ganesan, der er venturekapitalist i Menlo Ventures, at teknologiindustrien er en af de få, der kan ryste et betydeligt afkast af sig.

De planlagte investeringer har givet anledning til heftig debat i Silicon Valley. Flere frygter, at teknologisektoren er blevet forblændet af de gyldne checks, der har gjort dem blinde for etiske problemstillinger.

Pix: Saudi

Eksempelvis har flere undret siger over Ubers aftale med Saudi Arabien, der anses for at være en implicit anerkendelse af den saudiarabiske regering.

Saudi-Arabien er det eneste land i verden hvor det ikke er tilladt for kvinder at køre bil, og hvor homoseksualitet er ulovligt.

Dog har Uber afvist anklagerne om politisk anerkendelse. Selskabet vurderer, at godt 80 pct. af Ubers passagerer i Saudi Arabien er kvinder, og at Uber vil bidrage til øget mobilitet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen