Berlingske Business

Saudi-Arabien jagter amerikanske teknologiselskaber

YEMEN-SECURITY/SAUDI-UN
Den saudiske kronprins Mohammed bin Salman har indikeret, at kongeriget har intentioner om at øge antallet af investeringer i Silicon Valley Foto:

Saudi-Arabien har set en gylden investeringsmulighed i amerikanske teknologiselskaber.

Det skriver the Wall Street Journal.

Den saudiske kronprins Mohammed bin Salman har indikeret, at kongeriget har intentioner om at øge antallet af investeringer i Silicon Valley, blandt andet med 3,5 mia. dollar i Uber Technologies.

Investeringerne er finansieret af Saudi-Arabiens statsejede oliefond, der har ambitioner om at blive verdens største inden 2030.

Uber

Den store interesse for amerikanske teknologiselskaber skyldes ifølge Venky Ganesan, der er venturekapitalist i Menlo Ventures, at teknologiindustrien er en af de få, der kan ryste et betydeligt afkast af sig.

De planlagte investeringer har givet anledning til heftig debat i Silicon Valley. Flere frygter, at teknologisektoren er blevet forblændet af de gyldne checks, der har gjort dem blinde for etiske problemstillinger.

Pix: Saudi

Eksempelvis har flere undret siger over Ubers aftale med Saudi Arabien, der anses for at være en implicit anerkendelse af den saudiarabiske regering.

Saudi-Arabien er det eneste land i verden hvor det ikke er tilladt for kvinder at køre bil, og hvor homoseksualitet er ulovligt.

Dog har Uber afvist anklagerne om politisk anerkendelse. Selskabet vurderer, at godt 80 pct. af Ubers passagerer i Saudi Arabien er kvinder, og at Uber vil bidrage til øget mobilitet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen