Berlingske Business

Sabmiller står i årtiets dilemma

SABMILLER-M&A/ABINBEV
Overskrift
Sabmiller er endt i et kæmpe dilemma. Foto:
 

Sabmiller og bryggerikoncernens administrerende direktør, Alan Clark, står over for det største dilemma i et årti efter AB Inbev onsdag offentliggjorde sine intentioner om at købe bryggeriet.

Sabmiller og bryggerikoncernens administrerende direktør, Alan Clark, står over for det største dilemma i et årti efter AB Inbev onsdag offentliggjorde sine intentioner om at købe bryggeriet. Det skriver Wall Street Journal.

Den mulige fusion mellem verdens to største bryggerier medfører et stort dilemma for Sabmiller og topchef Alan Clark, der de seneste år har været under pres af vigende efterspørgsel på det brede ølmarked, faldende salg på udviklingsmarkederne og store udsving i valutakurser. Sammen kontrollerer de to bryggerier omkring 30 pct. af det globale ølmarked, og derfor ville opkøbet også skulle godkendes af konkurrencemyndigheder, særligt i Kina og USA.

MILLER

Opkøbet ville blandt andet betyde, at AB Inbevs mærkevarer som Budweiser og Stella Artois, der har haft store problemer på nøglemarkederne, vil kunne vokse på nye markeder, og måske også hjælpe Sabmiller og AB Inbev med at modstå konkurrencen fra mikrobryggerier.

Omvendt vil Sabmiller og Alan Clark komme under pres fra aktionærerne for at sænke omkostningerne og øge salget af premium-øl, hvis Sabmiller siger nej til at gå videre med kurmageriet fra AB Inbev, skriver avisen

USA/

Ifølge Barclays' analytiker Kenny Lam ville opkøbet på det personlige plan sandsynligvis betyde, at Alan Clark vil miste sit job.

- Han vil måske ikke ønske at gå fra at lede verdens næststørste bryggeri til at blive nummer to i en kombineret enhed, siger Kenny Lam ifølge Wall Street Journal.

Han ville ifølge Bernsteins analytikere dog kunne trøste sig med, at den samlede Sabmiller-ledelse ville få op mod 1,8 mia. dollar til deling, næsten 11,9 mia. kr., med et potentielt tilbud på 39 pund per aktie, svarende til en præmie på 30 pct. i forhold til kursen før de seneste nyheder om handlen.

TV: Gigantisk øl-fusion på vej

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen