Berlingske Business

Sådan vil Kina sikre job til 300.000 fyrede soldater

CHINA-LANDSLIDE/
December 21, 2015. REUTERS/Kim Kyung-Hoon Foto:

Beslutningen kommer efter, at officerer i hæren har udtrykt bekymring om, at masseafskedigelse i hæren, vil skabe social ustabilitet i landet.

Den kinesiske regering vil søsætte en ny plan, der skal sikre job til en del af de 300.000 kinesiske soldater, der er blevet afskediget som led i en omfattende modernisering af verdens største hær.

Det skriver Financial Times, som citerer det nationale, statsejede nyhedsbureau Xinhua.

Reformen, der er døbt "job til drenge", indbefatter, at regeringen hvert år vil undersøge, hvorvidt statsejede virksomheder lever op til de eksisterende regler om, at de skal reservere mindst 5 pct. af ledige job til soldater, der har forladt hæren.

CHINA-ECONOMY-OUTPUT

Beslutningen kommer efter, at officerer i hæren har udtrykt bekymring om, at masseafskedigelsen, som blev præsenteret i september, vil skabe social ustabilitet i landet.

Analytikere peger dog på, at planen kan gå ud over produktiviteten og effektiviteten i offentlige selskaber.

CHINA-POLLUTION/

»Statsejede virksomheder ønsker at være mere profitorienterede, hvorfor de gennem en længere periode har fokuseret på at undgå at ansætte folk uden professionel baggrund. Folket vil helt sikkert adlyde præsident Xi Jinping, men missionen vil uden tvivl gå ud over virksomhedernes profitabilitet og interne ledelse«, siger Arthur Ding, der er Kina-ekspert ved National Chengchi University i Taiwan, til Financial Times.

Efter de 300.000 soldater har forladt hæren, består People's Liberation Army af 2 mio. soldater og er fortsat den største hær i verden målt på antal beskæftigede foran USA og Indien.

GLOBAL-MARKETS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen