Berlingske Business
17:16

»Sådan forløb min middag med Donald Trump«

BRITAIN-NORWAY-OIL-EARNINGS-STATOIL
Statoils administrerende direktør, Eldar Sætre, på talerstolen ved en tidligere lejlighed. Foto: Niklas Hallen/AFP Foto:

Eldar Sætre fra norske Statoil måtte fortælle den amerikanske præsident om vindmøller og behovet for mindre regulering.

Koncernchef Eldar Sætre fortæller, at det var en lyttende og engageret amerikansk præsident, han mødte torsdag aften.

Donald Trump er kendt for sin offensive stil, men Sætre siger, han oplevede en anden amerikansk præsident end det billede, vi så ofte præsenteres for.

»Han var lyttende. Det var vældig interessant. Han ville vide, hvad vi tænkte om de rammevilkår, vi møder i hans land.«

Hvordan oplevede du mødet med ham; fik du sagt noget?

»Jeg fortalte ham, at det vigtige for os er stabile rammevilkår. Ændringerne, han har fået gennemført i skattesystemet, er gode, for de stimulerer innovation og investeringer, men det vigtige er, at vi har stabile rammer at forholde os til.«

»Jeg kom ind på denne problemstilling igen, da vi talte reguleringer. Vores branche er gennemreguleret, og jeg gav udtryk for, at reguleringer nok er vigtige, men vi ønsker forenklinger.«

 

Sværvægtere til bords

Middagen blev afholdt i et rum i kongrescentret, hvor World Economic Forum holder til, og det varede vel en halvanden times tid.

Fjorten andre topledere var også inviteret til den celebre middag i Davos.

Trump var ledsaget af sin cheføkonom Gary Cohn, sikkerhedsminister Kirstjen Nielsen og nationale sikkerhedsrådgiver Herbert Raymond McMaster.

Siemens’ topchef, tyskeren Jon Kaeser, havde fået præsidenten til bords. Statoils topchef fik en plads i hjørnet. Listen over deltagere omfattede også cheferne fra Nestlé, Volvo og Adidas.

 

Lyttende. Engageret.

Hvordan var han som samtalepartner?

»Han var lyttende. Og engageret. Han har jo sin baggrund i forretningsverdenen, og det var erhvervslederen Trump, vi mødte.«

Hvad fik du lejlighed til at fortælle?

»Jeg vil tid til at præsentere vores virksomhed i USA; at vi har seks felter, og at vi er tredjestørst i USA onshore. Og jeg fik fortalt om vores vindmøllesatsning.«

Og hvad var det så, han formidlede?

»Han ville høre, hvad der skal til, før vi investerer mere i USA. Han kom også ind på frihandelsprincippet og gav udtryk for, at USA var knyttet til urimelige aftaler, som han mener giver en ubalance i forhold til amerikanske selskabers interesser.«

Kom I forbi politiske emner?

»Ja, vi kom ind på en del af de politiske konflikter i verden, men der vil jeg være forsigtig. Han sagde i øvrigt ikke noget vældigt overraskende og nyt i den forbindelse.«

»Og så var udenrigsminister Rex Tillerson for resten også til stede. Det blev et hyggeligt gensyn, for jeg havde jo meget at gøre med ham, da han var chef for Exxon.«

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen