Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

Så vigtige er virksomhedernes penge for Tour-holdene

tour
Overskrift
Foto:
Bjarne
Overskrift
Bjarne Riis og Oleg Tinkov til Tour de France 2014. I år er Bjarne Riis forvist til kommentatorpladserne, mens Oleg Tinkoff satser på, at hans investering i Tinkoff-Saxo-holdet bærer frugt. Foto:
Oleg
Overskrift
Bjarne Riis og Oleg Tinkov til Tour de France 2014. I år er Bjarne Riis forvist til kommentatorpladserne, mens Oleg Tinkoff satser på, at hans investering i Tinkoff-Saxo-holdet bærer frugt. Foto:

Det er ikke en kæmpe overskudsforretning at eje et cykelhold, og flere sponsorer er trådt tilbage de senere år på grund af cykelsportens blakkede image. Se hvilke virksomheder der stadig holder gang i Tour-holdene.

Verdens mest fornemme cykelløb har ikke guldrandede tv-aftaler, som man for eksempel ser i fodbold. Cykelholdene afhænger i stor grad af virksomheder, der vil bruge cykelryttere som levende, svedende reklamesøjler.

IKKE KLAR - Virksomhederne på trikoterne: Hvem er Tour-sponsorerne?

De seneste mange års skandaler har fået en række sponsorer til at trække sig, hvilket har udfordret hold-ejerne.

I år deltager holdet Lotto NL Jumbo i Tour de France. Det var ikke engang et hold sidste år, men det var det alligevel. Det havde bare et helt andet navn. Men sponsorerne Belkin, som lagde navn til holdet indtil slutningen af 2014, droppede sponsoratet, og så måtte sportsdirektører, ryttere og andre omkring holdet i gang med at lede efter en sponsor, hvis holdet ikke skulle opløses fuldstændig.

Et par hollandske sponsorer trådte til, og så gik holdet fra at bære navnet på en amerikansk elektronikkæde til at iklæde sig trøjer med navnet på det hollandske lotteri, og et hollandsk supermarked. Det er cykelsportens lod, da den består af fabrikshold, der ofte kører på korte sponsorkontrakter.

Pics-TinkoffSaxo

Bjarne Riis blev så træt af at lede efter sponsorer konstant, at han solgte sit livsprojekt til den russiske rigmand, Oleg Tinkoff i 2013.

»Det var et fuldtidsjob at finde sponsorer. I villie oprindeligt ikke sælge holdet, men hvis jeg ikke gjorde det, ville det hele have kollapset,« sagde Riis til Velonews om den sag.

Dermed er usikkerheden for holdet stor, og man ser jævnligt kendte og proflerede hold skifte holdnavn, fordi en hovedsponsor falder fra, eller en med flere penge kommer til.

Det gennemsnitlige budget for et hold i cykelsportens superliga, UCI World Touren, ligger på knap 150 millioner kroner, og de rigeste hold har i omegnen af 225 millioner. Det er tydeligvis de dyreste hold, der er de bedste, da det vurderes, at rytterlønninger udgør omkring 60 procent af et holds budget. Så én enkelt rytter kan være det, der vælter holdets økonomi.

Tour de France startede søndag den 4. juli, og der er omkring 15 millioner kroner i præmiepenge til uddeling mellem de deltagende hold.

Vinderen af årets Tour de France får 3,3 millioner kroner, og hver etapevinder får 167.000 kroner for den bedrift.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen