Berlingske Business

Ryanair skovler penge ind

pix-RYANAIR
Med 90,6 millioner passagerer er Ryanair Europas største flyselskab målt på antal rejsende. Foto:

Europas største flyselskab Ryanair fejrer 30 års jubilæum ved at øge resultatet med 66 procent og tjener nu 6,5 milliarder kroner efter skat.

Mens Ryanair herhjemme kæmper med fagbevægelse, Frank Jensen og et image, der er helt i bund, går det anderledes glat for resten af flyselskabet. Ryanair skovler nemlig penge ind, viser det seneste årsregnskab i det forskudte regnskabsår.

Ryanair fløj 90,6 millioner passagerer i det seneste år, og det er 11 procent flere end året før og betyder, at Ryanair er Europas største flyselskab målt på antallet af passagerer. Men regnskabet viser, at Ryanair er blevet markant bedre til at tjene penge på kunderne.

Mens omsætningen steg med 12 procent til 42 milliarder kroner, steg resultatet efter skat med 66 procent til 6,5 milliarder kroner.

SPAIN-AVIATION-RYANAIR

»Vi er glade for at fejre Ryanairs 30 års fødselsdag ved at rapportere denne 66 procents stigning i nettoresultat, hvilket demonstrerer den vedvarende styrke ved Ryanairs laveste-priser-og-laveste-omkostninger-model, der er blevet omdannet af vores »Always Getting Better«-kundeprogram, der har trukket millioner af nye kunder til Ryanair,« skriver topchef Michael O'Leary i en kommentar til regnskabet.

Med udgangspunkt i sine 73 baser flyver selskabet mere end 1600 ruter mellem 190 lufthavne i 30 lande. I alt har 90,6 millioner passagerer fløjet med Ryanair, hvilket er mere end 27 millioner flere end hos Lufthansa og mere end 28 millioner flere end hos Air France-KLM.

Ryanair tager dermed endnu et syvmileskridt mod målet om at fordoble passagerertallet mellem 2014 og 2024. For at det skal ske, skal Ryanair have 160 millioner passagerer, og allerede næste år forventer man at runde 100 millioner. Ryanair nævner specifikt København som en af de lufthavne, der skal drive væksten fremover.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen