Berlingske Business

Renault-Nissan misser grønt mål

Renault Zoe
Arkivbillede af el-bilen Renault Zoe

Selskaberne havde en plan om, i fællesskab, at sælge 1,5 mio. el-biler inden udgangen af 2016, men den plan bliver ikke realiseret.

Den fransk-japanske bilkoncern Renault-Nissan halter godt fire år bag sine egne planer og har opgivet at nå sit mål for salget af el-biler i 2016. Det er dog ikke selskabets egen skyld.

Det skriver Financial Times.

el hummer

Selskaberne havde en plan om, i fællesskab, at sælge 1,5 mio. el-biler inden udgangen af 2016, men den plan bliver ikke realiseret.

- Vi når det ikke. Med den nuværende hastighed, ser jeg det først fire eller fem år senere, siger selskabets administrerende direktør Carlos Ghosn til Financial Times.

Direktøren fastslog dog, at det ikke er Nissans egen fejl, at målet er uden for rækkevidde.

- Vi må indrømme, at det går langsommere end vi havde troet. Men det går langsommere af den årsag, at vi troede, at bygningen af infrastruktur ville gå hurtigere, siger Carlos Ghosn, og fastslår, at den største udfordring ikke er omkostningerne til bilen, men snarere infrastrukturen.

08BUSElbil.jpg

Renault og Nissan har tilsammen solgt omkring 120.000 elektriske biler i løbet af de sidste fem år. Nissans Leaf-model, verdens mest solgte el-bil, står for 85.000 af de solgte biler.

De to partnere har investeret massivt i elbiler, men de elektriske biler har indtil videre vist sig at være svære at sælge, dyre at bygge og hæmmet af frygt for begrænsede muligheder for optankning og begrænset rækkevidde.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen