Berlingske Business

Reformer presser sig på i Japan

Japan
Den japanske premierminister og formand for de liberale demokrater Shinzo Abe vil have væksten i den japanske økonomi hævet fra 0,8 pct. om året til to pct. Foto:

Exit-polls peger på Shinzo Abe kan udvide sin magt efter søndagens valg til det japanske overhus. En af udfordringer for premierministeren bliver at få sat mere gang i den japanske økonomi.

Japanerne går til overhus-valg søndag, og ifølge Bloomberg spår en foreløbig måling, at den nuværende premierminister i form af Shinzo Abe står til at vinde og derved kan fortsætte sit reformprogram. Det store spørgsmål er dog, om han tør grave dybt og sætte gang i nogle større reformer af den japanske økonomi.

Abes liberale demokrater og hans koalitionspartner New Komeito står til at få mindst 71 af de 121 pladser i det japanske overhus, der er på spil søndag. Derved vil Abes koalition stå til at få kontrollen med begge de japanske kamre, og han behøver ikke at stå over for noget indenlandsk valg de næste tre år.

Til The Wall Street Journal siger en talsmand fra det japanske finansministerium, at det er nu eller aldrig med reformer. Det er først og fremmest ændringer af landsbrugs- og arbejdsmarkedspolitikken, der er brug for.

Abes ambition er, at den japanske vækst skal op på to pct. om året over de næste ti år. I de seneste tyve år har den været på kun 0,8 pct.

En af vejene frem er, at gøre det nemmere at starte virksomhed i Japan, fordi bankerne kræver, at en personlig garanti på 80 pct. af lånene til iværksætterne.

Herudover er strukturen i den japanske industri er meget rigid. Der er eksempelvis nogle meget restriktive regler for afskedigelse af personale. Det har gjort at mange virksomheder ansætter deltidsmedarbejdere i stedet for folk på fuld tid. De japanske fagforeninger afviser dog at lempe på reglerne.

Eksperter frygter, at Abe og hans regering kan ende med at gå den nemme vej og forsøge at få mere gang i den japanske økonomi ved at lave skattelettelser og lempe på pengepolitikken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen