Berlingske Business

Rederier skeler frygtsomt mod kæmpernes toldkrig

Containerfragt sikrer smalt transportoverskud hos Mærsk
Foto:

Det er skidt nyt for Danmarks store rederier, at Kina og USA nærmer sig en decideret handelskrig.

Beijing. Når USA og Kina udveksler straftolde og dermed slår ned på samhandlen mellem de to lande, vækker det specielt uro hos de danske rederier.

Handlen af varer mellem USA og Kina er enorm, og al trafikken sker over vand. Derfor er transporten af varer mellem USA og Kina en af de absolut vigtigste markeder for de danske rederier.

- En handelskrig mellem de danske rederiers to største markeder er dybt bekymrende, skriver direktør i interesseorganisationen Danske Rederier Jacob K. Clasen i en kommentar.

- Dansk skibsfart er blandt Danmarks mest globaliserede erhverv og derfor helt afhængig af fortsat åben verdenshandel.

CHINA

Handelskonflikten mellem USA og Kina er eskaleret voldsomt de seneste døgn.

Tirsdag aften varslede USA straftold på over 1300 amerikanske varegrupper, og onsdag formiddag svarede Kina igen med at varsle straftold på 106 varegrupper.

Ifølge Danske Rederier har Kina og USA samlet en eksportværdi på 38,5 milliarder kroner eller næsten en fjerdedel af rederiernes samlede marked.

- Det her kan hurtigt eskalere, så stadig flere typer af varer bliver ramt. Det risikerer at sætte sig negative spor i verdenshandlen og dermed ramme de danske rederier og virksomheder, skriver Jacob K. Clasen.

Hos Danmarks største rederi, A.P. Møller - Mærsks Maersk Line, holder man da også skarpt øje med situationen. Maersk Line har over 600 containerskibe, der sejler fragt verden over.

- At flytte sig væk fra et åbent, regelbaseret system for verdenshandlen vil have negative effekter for den økonomiske aktivitet i industrier og lande, der er afhængige af verdenshandel.

- Vi advarer imod alle udviklinger i den retning og opfordrer politiske beslutningstagere til at træffe fornuftige beslutninger, skriver Maersk Line i en kommentar til udviklingen.

Rederiet skriver, at fragt over Stillehavet, der ligger mellem USA og Kina, står for 16 procent af klodens containerfragt.

Kina klar til at møde USA i handelsstrid

- Tiltag, der restringerer verdenshandlen, vil mindske handelsvolumenerne, skriver Maersk Line.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen