Berlingske Business

Putins oligark: USA-sanktioner strammer nettet om russisk aluminiumsbaron

FILES-RUSSIA-US-SANCTION-METAL-MANAGEMENT-RUSAL
Den sanktionsramte russiske oligark Oleg Deripaska beskrives ofte som fåmælt og bøjer gerne af på spørgsmål om de mere kontroversielle dele af hans karriere. »Jeg var heldig. Lad os bare sige, at det faldt ned fra himlen,« udtalte han i 2007 til Financial Times. Foto:

Den russiske forretningsmand Oleg Deripaska er hårdt presset af sanktioner fra USA på grund af sine forbindelser til Putin-styret. Han og aluminiumsgiganten Rusal forsøger nu at redde, hvad der reddes kan.

Det går ikke stille af sig, når en russisk oligark falder fra tinderne. Specielt ikke, hvis oligarken bliver brugt til at statuere et eksempel.

Oleg Deripaska er en af syv russiske oligarker, der i april blev ramt af sanktioner fra USA, angiveligt som modtræk til Ruslands indblanden i det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Og Deripaska er den, det gør mest ondt på. Han kontrollerer aluminiumsgiganten Rusal, der står for omkring otte procent af verdensmarkedet, og over ti procent af produktionen er hidtil gået til USA.

Siden april er Rusals markedsværdi mere end halveret, adgangen til finansiering er skrumpet ind, og en stor del af bestyrelsen har trukket sig.

Det gælder også Oleg Deripaska selv, der har forladt bestyrelsen i både Rusal og holdingselskabet EN+, foruden at love at reducere sine aktieposter i de sanktionsramte selskaber.

Eller som avisen The Times forleden skrev: Det er mere EN- (minus) end EN+.

Selv kalder Deripaska begrundelserne for sanktionerne »grundløse, vanvittige og absurde«. Han afviser at have tætte forbindelser til Ruslands præsident, Vladimir Putin, og benægter, at han skulle have fungeret som mellemmand til Donald Trump via forretningsforbindelser til Trumps tidligere kampagneleder, Paul Manafort.

Ifølge USAs finansministerium skal Oleg Deripaska også have truet forretningsrivaler på livet og plejet omgang med organiseret kriminalitet. Det går tilbage til de notoriske »aluminiumskrige« i 1990erne, hvor det ofte gik lovløst for sig i kampen om de russiske råvarer.

Deripaska - der egentlig er uddannet fysiker men lagde grunden til sin formue i aluminiumssektoren - hævder, at det dengang var umuligt at overleve i branchen uden at betale beskyttelsespenge. Han overnattede angiveligt ofte på sin fabrik for at undgå, at den blev overtaget af rivaler.

Selv har den nu 50-årige Oleg Deripaska ofte taget afstand fra andre oligarker, der berigede sig på russiske råvarer i årene efter Sovjetunionens sammenbrud, ved at fastslå, at han faktisk interesserer sig for at producere noget. Det er velkendt, at han beundrer japanske produktionsteknikker.

Men det er også sagt, at Deripaskas talent ligger lige så meget i at pleje de rigtige forbindelser, både i og uden for Rusland. I Storbritannien vakte det f.eks. opsigt, da han for nogle år siden mødtes med britiske politikere på sin lystbåd i Middelhavet.

Og tidligere i år gav det bølgeskvulp, da en ung escortpige offentliggjorde detaljer om et ophold med »papa« på hans lystbåd i Norge med den russiske vicepremierminister Sergej Prikhodko som medpassager.

De færreste tror nu, at han blot vil opgive, fortrække og tælle de penge, han måtte have tilbage. Da en journalist fra Financial Times i 2010 spurgte, om han aldrig var fristet til at sælge ud og nyde det søde oligarkliv à la Abramovitj med fodboldklub og ung kæreste, svarede han:

»Og hvad skulle jeg så?«

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen