Berlingske Business

Prominent kronprins stod bag købet af verdens dyreste maleri

Den saudiarabiske kronprins var den reelle køber af Leonardo da Vinci-maleri, skriver The Wall Street Journal.

New York. Der var formentlig ikke mange, der havde hørt om den saudiarabiske prins, der onsdag blev udnævnt som køberen af verdens dyreste maleri.

Og nu viser det sig da også, at køberen af Leonardo da Vinci-maleriet "Salvator Mundi" formentlig er en langt mere prominent en af slagsen.

Den amerikanske avis The Wall Street Journal skriver således, at den saudiarabiske kronprins Mohammed bin Salman stod bag indkøbet.

Mohammed bin Salman, der er søn af kong Salman, benyttede sig angiveligt af en mellemhandler til at få fingre i det attraktive maleri.

Ved auktionen i november blev det solgt for 2,84 milliarder kroner.

The Wall Street Journal citerer i sin historie en række unavngivne kilder med indsigt i kronprinsens gøren og laden.

- Han er en stedfortræder for MBS (Mohammed bin Salman), lyder det fra en unavngiven personlighed inden for regionens kunstverden om den prins, der i første omgang blev udnævnt som maleriets nye ejer.

Mohammed bin Salman har på det seneste konsolideret sin magtfulde position i Saudi-Arabien.

Han står blandt andet bag den ambitiøse "Vision 2030"-plan, der skal bringe sociale og økonomiske forandringer til det olieafhængige land.

Og i november var han angiveligt manden bag en lang række anholdelser, der blev foretaget en ny antikorruptionsenhed i landet.

Flere end 200 prinser, ministre, tidligere ministre, embedsmænd og forretningsmænd blev her anholdt, i hvad der betragtes som en rendyrket magtdemonstration af landets kommende konge.

Maleriet "Salvator Mundi" skal udstilles på museet Louvre Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater.

Det er 66 centimeter højt og blev angiveligt malet af Leonardo da Vinci omkring år 1500.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen