Berlingske Business

Professor: Usikkert hvordan brexit rammer Danmark

Pix - Brexit 3
Det er  for tidligt at vurdere, hvilke konsekvenser Brexit kommer til at få for Danmark. Foto:

Meget afhænger af, hvilken aftale briterne får landet med EU.

Det er endnu alt for tidligt at vurdere, hvilke konsekvenser det kommer til at få for Danmark, at Storbritannien har stemt sig ud af EU-samarbejdet.

For det afhænger helt af, hvilken aftale briterne får landet med EU.

Det siger Rebecca Adler Nissen, professor ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet.

»Hvis de ender med en model, der ligner Norges, vil konsekvenserne for Danmark være minimale. Både i forhold til danske virksomheder og i forhold til for unge danskere, der rejser til London og arbejder på en café.«

Pix - Coloplast

»For i EØS-samarbejdet, som Norge er en del af, er man både med i det indre marked og omfattet af den frie bevægelighed. Man er sådan set med i det hele. Man har bare ingen stemmeret,« siger hun.

Anderledes alvorligt ser det ifølge Rebecca Adler Nissen ud for danske virksomheder, hvis briterne får en løsere tilknytning til EU og forlader det indre marked og toldunionen.

BRITAIN-EU-VOTE-STOCKS-BREXIT

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen