Berlingske Business

Prisen på olie rasler ned efter resultatløst Opec-møde

RUSSIA-OIL/TAXES
Foto:

Uenighed blandt de store olielande om at lægge låg på udbuddet sender olieprisen ned med fem procent.

Singapore: Verdensmarkedspriserne for råolie falder mandag med mere end fem procent.

Det store fald kommer, efter at flere af verdens største olieproducerende lande søndag på et møde i Doha i Qatar ikke kunne blive enige om at lægge et låg over produktionen af olie.

Dermed er der fortsat udsigt til rigelig med olie på markederne, og det sender i den tidlige handel på råvarebørserne i Asien priserne markant ned.

En tønde råolie fra Nordsøen - også kaldet Brent - kan nu købes for 40,87 dollar. Det er knap 5,2 procent lavere end i fredags, da en tønde Brent stod i 43,10 dollar.

I januar ramte olieprisen et mangeårigt bundniveau med under 30 dollar for en tønde. Siden har den rettet sig, men der er fortsat meget langt op til de seneste års top på over 120 dollar, som prisen nåede op på i 2012.

Organisationen af Olieeksporterende Lande (Opec) er hårdt ramt af de lave oliepriser, men har indtil nu haft svært ved at nå frem til en aftale, der kunne begrænse udbuddet på verdensmarkedet.

Og det er der ikke ændret på efter søndagens Opec-møde i Doha.

Iran havde på forhånd meldt fra til mødet, og dermed var udfaldet af samtalerne næsten givet på forhånd, fordi Saudi-Arabien havde krævet, at alle medlemslande skulle give håndslag på at fastfryse produktionen.

Efter mange års internationale sanktioner hungrer Irans statskasse efter indtægterne fra salg af olie, der er landets største eksportvare.

/ritzau/AFP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen