Berlingske Business

Paradigmeskifte på vej: Europa spås at overtage vækstrolle fra USA

USA vs Europa
Europæiske aktier kan være på vej til at indhente noget af vækstefterslæbet i forhold til de amerikanske aktier.

Både chefen for verdens største kapitalforvalter og Nordeas investeringsstrateger ser tegn i den økonomiske verdens sol, måne og stjerner på, at de europæiske aktier vil overtage vækststokken fra de amerikanske i et historisk skifte.

Lige siden finanskrisen for ni år siden har fortællingen om USA og Europa været, at USA har ført an, når det kommer til økonomisk vækst og ikke mindst aktiekursridt, mens Europa har haltet efter.

Men den fortælling kan være ved at få skrevet et nyt kapitel. Først var Larry Fink, chef for verdens største kapitalforvalter Blackrock, for nyligt ude med en vurdering til Bloomberg, der lød, at Europas økonomi på den korte bane ville vokse hurtigere end USA's, takket være mere reformstærke statsledere på den anden side af Atlanten i form af Merkel og Macron.

»Europa vil vokse lige så hurtigt som USA, hvis ikke hurtigere. Det er en stor overraskelse,« lød det således fra topchefen.

Et sweet spot

Nu følger storbanken Nordea så trop med en for den historisk anbefaling til dens kunder. Sælg ud af amerikanske og køb op af europæiske. For aldrig tidligere har bankens investeringsstrateger nemlig set så stor forskel på potentialet i de to regioner.

FILES-US-STOCKS-MARKETS-OPEN

»Vi skruer nu endnu mere op for vores anbefaling af europæiske aktier, så vi anbefaler vores kunder at fordoble deres overvægt. Nøgletallene for europæisk økonomi bliver ved med at imponere, og den nyligt overståede regnskabssæson i Europa var særdeles stærk med en indtjeningsvækst i første kvartal på over 23 pct. Og der er ikke noget i horisonten, der indikerer, at væksten ikke skal kunne holde tempoet,« siger Nordeas seniorstrateg Morten Hessner.

Bankens talknusere forventer, at europæiske virksomheder vil øge deres indtjening med i størrelsesordenen 15-20 pct. over de kommende 12 måneder. Det er samtidig noget højere end de 8-10 pct., der ifølge Morten Hessner ligger i kortene for amerikanske virksomheder. Det vil give de europæiske aktier medvind.

Samtidig er der en række makroøkonomiske faktorer, som er i Europas favør den kommende tid.

»Høj økonomisk vækst og lave renter udgør et »sweet spot« for europæiske aktier. I USA er der derimod udsigt til højere renter, den amerikanske centralbank forventes at forhøje renten den 14. juni,« siger Morten Hessner.

USA-TRUMP/

Prissætningen er skæv

Endelig er der forskellen i prissætningen på virksomhederne i de to regioner. Lige siden finanskrisen for ni år siden har de europæiske aktier underpræsteret de globale aktier, blandt andet fordi Europa røg ud i en gældskrise umiddelbart efter finanskrisen. Derfor har europæiske aktier ifølge Morten Hessner et stort efterslæb, der nu er klar til at blive indhentet.

»Det er sådan set ikke fordi vi ikke kan lide amerikanske aktier, eller ikke ser et fortsat potentiale her. Men vi ser bare så meget mere værdi forude i Europa, at vi hellere vil putte pengene i den europæiske aktiekurv. Og så må de amerikanske aktier så at sige betale prisen,« siger Morten Hessner.

Det er ikke, fordi investorerne ikke har set skriften på væggen, ligesom Nordeas økonomer har. De har bare ikke set den tydeligt nok, lyder det. De undervurderer ifølge seniorstrategen potentialet og varigheden af den forestående indtjeningsforbedring i Europa.

»Vi forventer, at globale aktier generelt vil give 5-10 pct. i afkast de kommende 12 måneder, og med vores dobbelte overvægt i europæiske aktier ligger vi i den høje ende af afkastspektret – med mulighed for positive overraskelser – når vi ser på det europæiske aktiemarked isoleret set,« siger Morten Hessner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen