Berlingske Business

Opsving i USA gavner dansk eksport

18BUSUS-TRADERS-AWAIT-FEDER.jpg
Investorerne tog godt imod Federals Reserves renteforhøjelse natten til onsdag dansk tid. Det kan blive en fordel for visse danske eksportbrancher, mener eksperter. Foto: Spencer Platt/Getty Images/AFP

Amerikansk opsving giver danske virksomheder bedre vilkår for eksport til USA først og fremmest, men også til Tyskland. Derimod vil tidligere vækstmarkeder som Brasilien og Rusland få det sværere, vurderer flere økonomer.

Den amerikanske renteforhøjelse onsdag var en understregning af, at USA befinder sig i et økonomisk opsving med høj beskæftigelse og lav arbejdsløshed, og det kommer også danske virksomheder til gode.

Først og fremmest er det godt nyt for danske virksomheder, der eksporterer varer til USA, da styrkelsen af den amerikanske dollar forstærker de danske virksomheders konkurrenceevne.

»Det er reelt alt det, der ligger forud for den amerikanske rentestigning, som er rigtigt gode nyheder for danske virksomheder, nemlig at det går bedre i amerikansk økonomi, og at dollaren er stærk. Det har jo været med til at løfte vores eksport ret markant. I månederne august, september og oktober er vareeksporten til USA steget med 32 pct. i forhold til samme periode sidste år,« siger Allan Sørensen, der er seniorchefkonsulent i erhvervsorganisationen DI.

rangvid

Det gælder dog ikke alle segmenter, forklarer Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea. Således er der globalt set svaghed i fremstillingssektoren, mens servicesektoren ser stærkere ud. Det vil sige, at det er den del af økonomien, der trækker USA, og det er derfor også den del af økonomien, som man kan formode, at danske virksomheder bedst kan eksportere til, siger han.

Helt specifikt ser han dog også et fortsat stort potentiale for danske medicinalvirksomheder.

»Nogle af de store danske virksomheder, der sælger meget på det amerikanske marked, er jo blandt andet medicinalindustrien, og den kommer til at stå sig bedre endnu, ikke mindst hvis der som forventet kommer en yderligere styrkelse af den amerikanske dollar,« siger Helge J. Pedersen.

Tvivl om dollar-udvikling

Han vurderer, at markederne tog godt imod rentestigningen onsdag, og at der vil komme flere rentestigninger.

»Man har set, at det ikke har haft nogen negativ markedsindikation, nærmest tvært­imod – aktiemarkederne har reageret positivt på det, og hvis man bare farer frem gelinde, så tror jeg, at vi vil se en række yderligere rentestigninger hen over de kommende år i en periode, hvor der ikke vil ske noget på rentefronten i Europa,« siger Helge J. Pedersen.

Dollaren vil ifølge cheføkonomen blive styrket så meget, at den kan komme op på niveau med euroen, måske endda lidt stærkere, hvilket vil gavne eksportmulighederne endnu mere, men det betvivler Las Olsen, cheføkonom i Danske Bank.

»Der er en pæn chance for, at dollaren bliver svagere i 2016, når det forhåbentligt går bedre for europæisk økonomi,« siger Las Olsen.

Han advarer danske virksomheder mod at satse for hårdt på USA efter devisen, at man ikke skal lægge alle sine æg i samme kurv. Kina kunne være en anden god mulighed at satse på, siger han.

»Kina er blevet en meget væsentlig del af verdensøkonomien og er i gang med en omstilling, der skal gå fra, at det er meget baseret på eksport, til at det er mere drevet af indenlandsk forbrug i Kina. Det kan godt være en interessant mulighed for danske virksomheder. Det er rigtigt, at mange lider under omstillingen, fordi Kinas import af for eksempel råvarer bliver presset af denne proces. Men Kinas import af fødevarer og forbrugsvarer burde holde sig mere stabil og måske endda også kunne stige på længere sigt, hvis de lykkes med denne proces. Det er en risikabel proces, hvor meget kan gå galt, men på lidt længere sigt burde det også åbne nogle rigtigt spændende muligheder for danske virksomheder,« siger Las Olsen.

US-MARKET

En af de største aftagere af danske varer, det tyske marked, kan også få gavn af det amerikanske opsving, da det også vil stille de tyske eksportvirksomheder bedre, og det kan være med til at trække væksten op i Europa, mener Helge J. Pedersen.

»Det vil sige, at danske virksomheder også kan få bedre afsætningsvilkår, fordi væksten i Europa bliver højere, så indkomstgrundlaget stiger,« siger Helge J. Pedersen.

Svære vilkår i Brasilien og Rusland

Omvendt er de begge enige om, at tidligere vækstmarkeder som Brasilien og Rusland får det sværere.

»Det er nogle af dem, der også har været meget bundet op på eksport af råvarer. Der er typisk den sammenhæng, at når den amerikanske dollar styrkes, falder råvarepriserne,« siger Helge J. Pedersen.

US-ECONOMY-FINANCE-CONGRESS-YELLEN

De lande vil være nødt til at omstille sig og satse på noget andet, vurderer Las Olsen.

»Det er nogle økonomier, som ikke har det alt for godt, og som i hvert fald skal igennem en omstilling, hvor de ikke vil købe så mange ting. Derfor vil der selvfølgelig være masser af muligheder – det er jo kæmpe lande. Selv i stagnerende lande kan man sagtens finde områder, der er interessante at komme ind på, men generelt set er det ikke dér, at den store fremgang kommer til at være over de kommende par år, som det ser ud lige nu,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen