Berlingske Business

Oplagt forretningspotentiale i Sydafrika

 

Der er gode forretningsmuligheder i Sydafrika for danske virksomheder. Især indenfor områderne vind, vand og fødevarer. Se ekspert fortælle om potentialet.

Sydafrika og sydafrikansk økonomi har fået uforholdsmæssigt meget opmærksomhed i forlængelse af Nelson Mandelas død.
 
Men hvad er det for en størrelse - og hvilke muligheder ligger der gemt i den sydligste del Afrika for danske virksomheder?

Det har Business-TV søgt svar på hos Investeringsfondens for Udviklingslandes regionschef i det sydlige Afrika, Johnny Ohgrøn Hansen på.

Johnny Ohgrøn mener, at mulighederne er mange for danske virksomheder, der enten vil skabe sig en plads i Sydafrika eller ønsker at komme videre ud i resten af Afrika.

God infrastruktur både ind og ud af landet, men også internt i Sydafrika, et velfungerende kapitalmarked, nem tilgængelig finansiering og mange andre ting gør Sydafrika nem og halvgenkendelig at operere i for danske virksomheder.

Er det så alle, der kan »make-it-big« i Sydafrika eller skal der noget specielt til?



Johnny Ohgrøn Hansen mener, at især virksomheder inden for tre områder vil kunne se gode forretningsmuligheder på spidsen af Afrika de næste par år:

»Vedvarende energi, alt indenfor vand og så fødevarersektoren har gode forudsætninger i den overskuelige fremtid,« siger regionschefen til Business-TV.

Gode muligheder indenfor vind, vand og fødevarer
Vedvarende energi - især indenfor vindmøller - er et område, hvor den sydafrikanske regering investerer massevis af penge for tiden i forsøget på at imødekomme den stigende efterspørgsel på energi og elektricitet. Sydafrika står for 16 procent af den globale forventede installerede megawattmasse indenfor vindmølleindustrien, så markedet både for store og små leverandører hægtet op på energisektoren kan have kronede dage i Sydafrika.

Forsyningskæden i forbindelse med vand har været stærkt underprioriteret i Sydafrika i årevis, og også her står Zumas regering overfor massive investeringer indenfor alt fra forsyningssikkerhed, optimal udnyttelse af vandressourcerne, rensning af vand og utallige andre underområder indenfor behandlingen af og brugen af vand.



Fødevareproduktion ligger også lige til højrebenet i Sydafrika. Måske ikke nødvendigvis primærproduktionen, selvom flere danske svineproducenter har etableret sig i landet, men i forarbejdelsen af fødevare. Der er et højt niveau af fødevaresikkerhed og renlighed i Sydafrika pointerer Johnny Ohgrøn og landet er fuldt ud i stand til at producere fødevarer af international standard.

Ikke et lavtlønsland
Tror man som virksomhed at man skal spare en masse penge ved at lade sine produkter producere i Sydafrika, så kan man godt tro om igen. Lønomkostningerne er relativt høje i landet, men til gengæld er Sydafrika et godt afsæt ind i resten af Afrika.

Har man en gammel teknologi, som man tror, man kan afsætte til Sydamerikanerne, så kan man også godt lade være med at tage afsted. Hvis ikke de produkt kan konkurrere på fx. det tyske marked, så kan du heller ikke bruge det i Sydafrika lyder formaningen fra IFU's regionsdirektør.

»Et sådant produkt kan du måske afsætte i et andet afrikansk land, når du først har etableret dig med et førsteklasses produkt i Sydafrika, men ikke på det sydafrikanske marked,« siger Johnny Ohgrøn. 

Seneste Business TV

Topledernes univers Se alle

Ugens vinder og taber Se alle

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen