Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Opgør i Tata-toppen: Den indiske løve springer igen

09BUSRatan-Tata-Chairman-14.jpg
Overskrift
Ratan Tata er atter konstitueret formand for indiske Tata, der omfatter IT-giganten TCS. Her ved en general­forsamling i 2012. Foto: Divyakant Solanki /EPA
09BUSRATATA-105020.jpg
Overskrift
Ratan Tata, Chairman of Tata Steel waits between press interviews in central London following the announcement that the Indian company would purchase Anglo-Dutch steel company Corus, October 20, 2006. India's Tata Steel Ltd. said on Friday it had agreed a 4.3 billion pound ($8.04 billion) takeover bid for Anglo-Dutch steelmaker Corus Group. The deal is India's largest ever foreign takeover and is expected to create the world's fifth-largest steel maker. REUTERS/Toby Melville (BRITAIN)

Overraskelsen var stor, da bestyrelsen i Indiens største virksomhed, Tata Group, hentede familiepatriarken Ratan Tata tilbage som formand.

Der blev spidset ører og spærret øjne op, da en samlet bestyrelse i indiske Tata Group i oktober fyrede formanden og satte familiepatriarken Ratan Tata tilbage på posten. Det er mindre end fire år siden, at Ratan – en af Indiens mest indflydelsesrige forretningsmænd – veg pladsen for sin kronprins efter 20 år ved roret.

»Jeg har ikke tænkt mig at ligge på den lade side,« svor Ratan Tata, da han i december 2012 nærmede sig sin tvungne pensionsalder på 75 år og gjorde klar til at overlade tøjlerne til sin efterfølger, Cyrus Mistry. Det lå i luften, at han vist ikke havde tænkt sig en helt almindelig pensionstilværelse.

tata

Men alligevel. Var det for svært at give slip? Magtede Cyrus Mistry ikke opgaven? Eller ­efterlod Ratan det mægtige foretagende i en dårligere tilstand, end hans omdømme som en af landets mest beundrede erhvervspersoner måtte antyde?

Tata Group er mere end Indiens største virksomhed. Den er et vidt forgrenet konglomerat med snart 150 år på bagen, som er dybt forankret i nærmest hvert et hjørne af hjem­landet med alskens produkter og service fra salt til forsikring. Tata-logoet sidder også på skoler og hospitaler.

Den var også – med Ratan Tata i førersædet – blandt de første indiske virksomheder, der fra 1990erne og frem bredte sig vidt omkring på kloden, blandt andet med IT-virksomheden TCS og utallige opkøb, bl.a. af stålkoncernen Corus, bilproducenten Jaguar Land Rover og selv det ærkebritiske temærke Tetley.

Hæderlighedens bannerfører

Ratan Tata er i mange inderes øjne blevet opfattet som hæderlighedens bannerfører. Altid ulasteligt klædt, høflig og ydmyg i sin livsstil har han gerne foretrukket at snakke om etik og moral frem for profit.

Hans store drømmeprojekt var lanceringen af billigbilen Tato Nano i 2009, inspireret af ambitioner om at give mennesker i specielt udviklingslande adgang til moderne transport. Nano’en har dog aldrig helt levet op til forventningerne.

pix-Ruchikar Dalela

Ratan Tata ejer mindre end én procent af aktierne i Tata Group, og af samme årsag figurerer han ikke på opgørelser over Indiens ­rigeste. Hans indflydelse i koncernen hviler mest i, at han sidder på formandsposterne i de familieejede velgørende fonde, som ejer ­omkring 66 pct. af Tata Group.

Her ventes han at blive siddende, når en ny efterfølger til formandsposten i selve Tata Group er fundet.

Det har han givet bestyrelsen fire måneder til at gøre.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen