Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

OPEC kæmper indædt for at få olieprisen op

USA-SHALE/PERMIAN
Foto:

Under hemmelige møder har OPEC-ledelsen forsøgt at gøre oliehandlere og hedgefonde det begribeligt, at nedgang i produktion vil trække olieprisen op. Det fungerede også… et stykke tid.

»Markedet er begyndt at miste troen,« siger olieanalytiker Thina Saltvedt til E24.

Olieprisen foretog et lille hop, da OPEC-landene i november annoncerede, at man var nået til enighed om en reduktion af produktionen på 1,2 millioner tønder dagligt. Men siden dengang har olieprisen ikke taget den retning, kartellet havde håbet.

Faktisk er spotprisen på en tønde brent olie gået mere end 7 procent tilbage siden nytår.

I mellemtiden har oliekartellet udvist hektisk mødeaktivitet med en række chefer fra hedgefonde og oliehandere, skriver Wall Street Journal.

19BUSPix-Oil-193435.jpg

Under møderne skal OPEC-ledelsen have forsøgt at overbevise om, at kartellet med reduktionen har gjort op med overskuddet på verdensmarkedet.

Det konkrete indhold af møderne er ikke kendt, men flere oliehandlere skal have ladet sig overbevise - og indtil for ganske nylig satset stort på en stigende oliepris.

 

Skiferolie forrykker billedet

Nu er stemningen imidlertid vendt, og flere hedgefonde har valgt at sælge ud af sine optioner, melder den amerikanske finansavis.

Frygten for, at OPEC ikke magter at få olieprisen på ret køl igen skyldes blandt andet en øgning af produktionen af skiferolie i USA; produktionen er gået støt i vejret i det seneste år, og i maj rundede den 9,3 millioner tønder dagligt - en stigning fra de 8,5 millioner tønder, som blev produceret i november sidste år, da OPEC varslede sin reduktion.

02BUSBUSINESS-TYRA-SYDOEST-.jpg

»Produktionen er overraskende stærk. Spørgsmålet er derfor, hvor hurtigt og hvor meget den vil stige yderligere. I en tid med lave priser har amerikanerne vist, at de magter at holde en højere produktion end andre. De viste det også med enorme mængder i 2010,« siger Saltvedt.

 

Reduktion bør forlænges

»OPEC står over for en særdeles vanskelig opgave, og den bliver bare mere og mere vanskelig jo mere skiferolie, der strømmer ud fra USA,« tilføjer hun.

OPECs reduktion har ganske vist bidraget til at nedbringe lagrene af råolie, men analytikere af markedet siger, at lagrene svinder betydelig langsommere, end både markedet og OPEC havde regnet med.

08BUSJohn-Fredriksen-093008.jpg

»Det handler om skiferolien, men også om produktionen i Kina, som har været kraftigere end forudset. OPEC har jo for så vidt gjort sit arbejde med reduktionen,« påpeger Saltvedt.

Men uden at det har hjulpet på olieprisen. Hvad skal de så finde på?

»De må i hvert fald forlænge reduktionerne. Hvis ikke det sker, er det en falliterklæring, og markederne mister fuldstændig troen. Faktisk burde de helst skære yderligere ned og på den måde forsøge at få olieprisen op mellem 55 og 60 dollar«.

»Men det er utrolig vanskeligt. Skærer de for meget, mister de bare markedsandele til skiferolien. Det er en hårfin balance, som kræver kirurgisk præcision,« siger olieeksperten.

Bus_top_2

OPEC-landene mødes igen den 25. maj for at diskutere udviklingen. På forhånd har de fleste lande udtalt, at de er indstillet på at forlænge reduktionen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen