Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Omstridt Valeant-chef fældet af aggressiv farmastrategi

Omstridt Valeant-chef fældet af aggressiv farmastrategi - 1
Michael Pearson stod hos Valenat for en model, der gik ud på at købe sig til enorm vækst ved at erhverve lægemidler fremfor at udvikle dem selv og så skrue priserne kraftigt op. Arkivfoto: Christinne Muschi/Reuters Foto:

Medicinaldirektør Michael Pearson, der har mangedoblet canadiske Valeant i størrelse med opkøb og omstridte prisstigninger, er faldet for eget sværd.

På en måde er det skæbnens ironi, at det var en hedgefond, der hentede Michael Pearson tilValeant, og at en hedgefond nu har sat ham stolen for døren.

Valeant er selv blevet sammenlignet med en hedgefond i den forretningsmodel, som det nu omstridte canadiske medicinalselskab har fulgt, siden Pearson i 2008 kom til. Den model er at købe sig til fænomenal vækst ved at erhverve lægemidler frem for at udvikle dem selv og så skrue priserne kraftigt op, mens skatteregningen omvendt er minimeret.

Det har glædet aktionærerne, men udløst kritik fra analytikere, myndigheder og politikere. Siden er fulgt afsløringer af rod i regnskaberne, og midt i marts kulminerede det hele i et varsel om, at Valeant risikerer at overtræde lånebetingelserne hos kreditorer, som nu har 30 mia. dollar til gode. På én dag faldt aktieværdien over 50 pct., eller godt 12 mia. dollar.

Havde 56-årige Michael Pearson hidtil overbevist bestyrelsen om, at han var ét med Valeant, så løb han tør for goodwill. I påsken meddelte Valeant, at Pearson går af, så snart en afløser er fundet.

Michael Pearson havde over 20 år i konsulentfirmaet McKinseybag sig, blandt andet med ansvar for medicinalrådgivning, da hedgefondenValuActhenvendte sig for at få råd om Valeant, som da var et lille selskab med base i Californien.

Pearson havde aldrig hørt om selskabet. Men han havde oplevet branchens guldalder og konstateret, at den etablerede model med at pumpe store summer i forsking og udvikling ikke længere fungerede.

»Normalt ville jeg end ikke have mødtes med dem. Jeg sad i McKinseys bestyrelse og blev ganske godt betalt. Alligevel besluttede jeg at prøve en anden karriere,« sagde Pearson for et par år siden til Institutional Investor.

Da det gik godt, gik det rigtig godt, og det gik hurtigt. Pearson købte over 100 selskaber og rykkede med overtagelsen afBiovailhovedsædet til Canada, hvilket reducerede Valeants skattesats til fem pct. På højden var aktiekursen steget 1.000 pct. og omsætningen flerdoblet. Pearson blev så modig, at han bød 53 mia. dollar for botox-producentenAllergan. Købet slog dog fejl.

»Hvis ikke du satser stort, opnår du ikke noget stort,« erklærede han i januar 2014 og satte som mål at gøre Valeant til et af verdens fem største medicinalselskaber ved udgangen af 2016. Det ville indebære en vækst fra 38 til 150 mia. dollar i markedsværdi – på tre år.

Sådan skulle det ikke gå. Pearsons banemand blev aktionæraktivisten Bill Ackman fra hedgefondenPershing Square, som er Valeants næststørste aktionær. Samme Ackman sammenlignede engang Pearsons værk med Berkshire Hathaway, investorguruen Warren Buffetts ofte beundrede selskab. Det gør han ikke længere.

Medicinal

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen