Berlingske Business

Omsætningen og overskud falder hos Electrolux

SWEDEN-ELECTROLUX
Foto:

Den svenske industrikoncern Electrolux, der blandt andet producerer hårde hvidevarer, kom ud af andet kvartal med et regnskab, der ikke helt levede op til analytikernes forventninger på bundlinjen.

Omsætningen overraskede positivt og landede på 27,7 mia. skr., hvor analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet en omsætning på 27,4 mia. skr. Der er tog tale om en smule tilbagegang fra 27,8 mia. skr. i 2012.

På bundlinjen endte nettoresultatet på 642 mio. skr., svarende til 2,24 skr. per aktie, en smule mindre end analytikernes forventninger til et resultat på 675,7 mio. skr. eller 2,49 skr. per aktie. Nettoresultatet faldt 8,4 pct. fra resultatet på 701 mio. skr. i andet kvartal af 2012.

Selskabets administrerende direktør, Keith McLoughlin, skriver i en kommentar til regnskabet, at årsagen skal findes i Europa, hvor udviklingen har været svag.

»Electrolux i Nordamerika har opretholdt den stærke vækst i salg og indkomst i andet kvartal, hvilket forventes at fortsætte resten af året. Alle vores operationer i Europa lider fortsat af svag efterspørgsel på grund af den negative prisudvikling,« skriver direktøren.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen