Berlingske Business
11:57Pandora tager toppen i grønt C25

Oliestater efterlyser grøn dansk knowhow

22BUSUAE-ENERGY-FUEL-PRICES.jpg
En liter benzin koster godt en krone på en tankstation i Saudi-Arabien, mens en lille flaske destilleret vand koster cirka to kroner. Foto: Ali Haider/EPA

Mellemøsten vil lære at spare på energien af hensyn til de nye generationer, skriver Danmarks ambassadør i Saudi-Arabien, Kuwait, Bahrain, Oman og Yemen.

Når man efter mørkets frembrud ankommer til metropolerne Riyadh, Kuwait City, Dubai eller Doha, kan man et kort øjeblik være i tvivl om, hvorvidt man er landet i Texas eller Mellemøsten. Moderne skyskrabere, store firehjulstrækkere, vestlige mærke­vareforretninger og fastfood-restauranter præger gadebilledet. Oliebrøndene befinder sig også i denne del af verden lidt længere uden for byerne.

SAUDI-OIL/BUDGET

Golflandene med i alt 80 millioner indbyggere er Mellemøstens svar på moderne velfærdstater med god infrastruktur, et udmærket sundhedsvæsen og ambitioner om fortsat at udvikle sig som dynamiske samfund inden for rammerne af en islamisk tradition. Halvdelen af befolkningen er under 30 år og er vokset op som kvalitetsbevidste forbrugere. Der er selvsagt nuancer i samfundsindretningen og økonomien i de syv lande på den Arabiske Halvø, hvor Yemen desværre er faldet helt ud af ligningen som et af verdens fattigste og skrøbeligste lande.

Den billige olie og det store potentiale

Rigdommen i Golfen er naturligvis skabt af oliekilderne under ørkensandet. Olien har været det sorte guld, som har været et kæmpe gode for Golflandene, men som nu også begynder at blive en udfordring. Dels holder olielagrene ikke evigt, dels er budgetterne for velfærden i de fleste lande baseret på en væsentlig højere pris end den meget fluktuerende pris på en tønde råolie, som for øjeblikket ligger under 50 dollar.

AZERBAIJAN BAKU 2015 EUROPEAN GAMES

Alt dette ændrer dog ikke ved, at Golflandene generelt – med undtagelse af Yemen – gennemgår en rivende udvikling. Der er et købedygtigt publikum i detailsektoren, og de offentlige virksomheder udbyder en række megaprojekter, som rummer muligheder for dansk erhvervsliv. Det gælder bygge- og anlægssektoren, sundhedssektoren, fødevareindustrien, vedvarende energi og energibesparende løsninger, bæredygtig arkitektur med videre.

SAUDI-OIL/EXPORTS

Umiddelbart kan det undre, at man trods nogle af verdens største kendte oliereserver alligevel har styrket fokus på energibesparelser og vedvarende energi. Det er der flere gode grunde til. For det første bruges en uforholdsmæssig stor andel af olien internt i Golfstaterne. For det andet giver det mening at blive mere grøn og energibesparende – dels for at spare på ressourcerne, dels fordi man mere rentabelt kan sælge olien i udlandet frem for at brænde den stærkt subsidie­rede energi af derhjemme.

Sidst, men ikke mindst er man sig bevidst, at der allerede i dag skal planlægges for kommende generationer, hvor olien ikke nødvendigvis vil flyde i samme mængder eller have samme værdi på verdensmarkedet. For danske virksomheder ligger der et betydeligt potentiale i grønne løsninger i bred forstand, herunder på sigt også vind og biomasse.

Det dyre vand i den store ørken

En liter benzin koster lidt over en krone på en tankstation i Saudi-Arabien. Det er godt halvdelen af en lille flaske destilleret vand, som koster cirka to kroner. Husholdningsvand er endnu billigere. Problemet er, at dette på grund af stærk subsidiering ikke afspejler den reelle pris, som er gigantisk høj. Faktisk skal alt vand i regionen fremstilles af afsaltet havvand, som er en besværlig og yderst energi­forbrugende proces.

NORWAY

På den danske ambassade arbejder vi for øjeblikket med at præsentere danske teknologiløsninger inden for vandsektoren for de store nationale og private selskaber fra Golfregionen, der står for planlægning, udvikling og indkøb inden for denne sektor.

I sensommeren kommer over 40 saudiske ingeniører og andre specialister til Danmark for i samarbejde med ambassaden og en række danske virksomheder at få forevist den seneste danske teknologi på områder, hvor man netop nu står med de langsigtede udfordringer. Potentialet er også på dette område stort, herunder for små og mellemstore virksomheder med det rette produkt.

Strategiske alliancer

En af de modeller, som med fordel er blevet anvendt i Mellemøstregionen med de danske ambassader – Eksportrådet – som sparringspartnere, er etableringen af strategiske alliancer mellem virksomheder inden for en sektor. I øjeblikket kører for eksempel større alliancer inden for vandsektoren samt grønt byggeri. Fællesnævneren er et ønske om at styrke deres position på det lokale marked ved at gå sammen med andre danske virksomheder, som komplementerer hinanden.

CowiRasmus_Business

Der kan på den måde fremlægges en slagkraftig samlet præsentation, som øger interessen hos kunderne. Kort sagt stordriftsfordele. Der er oplagte muligheder for fremover at benytte denne model inden for flere sektorer eller målrettet specifikke megaprojekter. Danske virksomheder og deres knowhow, teknologi og produkter er i høj kurs i Mellemøstregionen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen