Berlingske Business

Olieprisen tumler videre mod afgrunden

Olie
Olieprisen har været på en lang rutsjetur det seneste år. Den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs skrev i en analyse fredag, at olieprisfaldet kan blive endnu værre. Foto:

Prisen på olie falder igen-igen mandag morgen. Oliekontrakterne svinger i området omkring 44,5 dollar pr. tønde, hvilket er mere end en halvering på et år. Ifølge Goldman Sachs lurer yderligere nedtur for olieprisen lige om hjørnet.

Der er ikke meget at smile over i verdens olieeksporterende lande. Prisen på olie bare dykker og dykker og er nu mere end halveret over det seneste år. En tønde råolie koster mandag morgen omkring 44,5 dollar mod 91 dollar midt i september sidste år.

Investeringsbanken Goldman Sachs smed fredag mere brænde på oliebålet med en analyse, der pegede på, at et overudbud af olie på markedet kan resultere i, at olieprisen kan falde ned mod 20 dollar pr. tønde.

»Oliemarkedet er endnu mere overforsynet, end vi havde regnet med. Vi estimerer nu, at dette overskud vil fortsætte i 2016 med yderligere Opec-produktionsvækst, konkurrencedygtige tilbud uden for Opec og svagere efterspørgselsvækst,« skrev den amerikanske investeringsbank i en analyse.

ccc

For Norge er prispresset på olie blevet særdeles kritisk. Allerede for tre måneder siden viste en større sammentælling fra den norske bank DnB Nor, at der siden august 2014 er blevet fjernet over 22.000 job i den landets oliesektor. De massive olieprisfald har været gift for norsk økonomi, hvor nyheder om store fyringsrunder efterhånden er blevet dagligdag. Statoil toppede fyringslisten tilbage i juni, men hele 23 selskaber har sløjfet 150 stillinger eller derover siden august 2014.

Den seneste prognose viser, at næsten 24.000 personer har mistet deres job i den norske oliebranche over det seneste års tid.

Olierelaterede virksomheder beskæftigede i omegnen 330.000 personer i Norge i 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen